Foto: Liviu Tanca

22 mai este ziua dedicată biodiversității, care înseamnă plante, animale și cele mai mărunte vietăți care populează natura. În Bistrița-Năsăud, diversitatea vieții sălbatice este impresionantă și, aproape zi de zi, avem acces la imagini și informații din diverse ecosisteme, datorită unor pasionați exploratori ai naturii, fie că vorbim de fotografi, biologi, activiști de mediu sau, pur și simplu, pasionați ai drumețiilor și observării vieții sălbatice, cum ar fi Yves Hoza, Călin Gabor, Alex Varga, Cercul de Agrobiologie, Ciprian Samoilă, Gavrilă Albert, Simona Păcurar, Cristian Țetcu , Adrian Lupșan, Liviu Tanca și mulți alții care activează în grupul Biodiversitatea și Geodiversitatea jud. Bistrița-Năsăud. Ei ne împărtășesc frecvent cadre minunate, unele chiar suprinzătoare, cu păsări, animale, flori și insecte din Bistrița-Năsăud.

[themoneytizer id=”92839-1″]

Iată o galerie foto cu o mică parte din munca lor:

Pasiunea pentru natură a bistrițenilor nu este doar o preocupare recentă. Florian Porcius este unul dintre cei mai importanți botaniști români, cu origini din zona Năsădului.
Arhivele Naționale Bistrița-Năsăud au amintit, cu ocazia Zilei Biodiversității, de un ierbar realizat de către elevii de gimnaziu din Năssăud, în 1881, adică acum peste 140 de ani!

Biodiversitatea reprezintă întreaga varietate a vieții pe Pământ, de la cele mai mici microorganisme, până la cele mai evoluate plante și animale. În aceeași măsură, înseamnă diversitatea biologică a ecosistemelor, a genelor și a tuturor speciilor de pe planetă.
De Ziua Internațională a Biodiversității se dorește informarea și educarea oamenilor cu privire la importanța diversității biologice, precum și dezvoltarea unor planuri strategice pentru rezolvarea echitabilă a problemelor de mediu.
Începând cu anul 2000, în data de 22 mai se sărbătorește Ziua Internațională a Biodiversității, zi proclamată de către Adunarea Generală a Națiunilor Unite (ONU).
Ziua de 22 mai reprezintă adoptarea textului Convenției privind diversitatea biologică din anul 1992 din cadrul conferinței ce a avut loc în Nairobi.
România a semnat acest document încă din 5 iunie 1992. Poziționarea geografică a României, determină diversitatea, bogăția și unicitatea țării noastre pe plan European. România cuprinde 5 regiuni biogeografice din totalul de 11 existente în Uniunea Europeană, având cel mai mare număr de astfel de regiuni din UE.
De Ziua Biodiversității Vă prezentăm IERBARUL realizat de elevii Gimnaziului de la Năsăud, în anul 1881.
Ierbarele sunt esentiale în studiul taxonomiei plantelor, a distribuției geografice și stabilirea nomenclaturii, dar constituie și un excelent material didactic pentru studiul plantelor in scoală.
Ierbarul de la Năsăud este întocmit după toate normele științifice, având un opis, unde sunt trecute: denumirea ordinului din care face parte planta, denumirea speciei, denumirea în limba română a plantei, numele „espunătorului”. Planta este expusă, așa cu cer regulile: rădăcină, tulpină, flori și frunze.
Printre cei care au colectat și expus se află și poetul GEORGE COȘBUC, atunci elev în clasa a V-a de gimnaziu.
Să nu uităm că din zona Năsăudului a venit unul din cei mai mari botaniști, Florian Porcius, primul academician al zonei, cel care a descoperit patru plante, care de altfel îi poartă numele“, au scris Arhivele Naționale Bistrița-Năsăud pe pagina lor oficială de facebook.