În multe culturi de pe glob, vacile sunt mai mult decât animale domestice; ele sunt simboluri ale fertilității, prosperității și sacralității. Ritualul împodobirii vacilor, practicat în diverse părți ale lumii, reflectă respectul și admirația oamenilor pentru aceste creaturi esențiale vieții rurale și spirituale.

Mai multe sate din Bistrița-Năsăud se remarcă, odată cu sărbătoarea Rusaliilor, prin păstrarea unui vechi obicei agrar: „împănatul boului“ sau „înstruțatul boului“. Obiceiul se mai păstrează în câteva locuri, cum ar fi satul Figa din Beclean, comuna Căianu Mic ori satul Tăure din comuna Nimigea.

Este vorba de o este o procesiune, pe ulițele satului, care are în centrul atenției boul, un simbol universal al fertilității, un animal sacru la multe popoare de agricultori.

Boul e un simbol solar, fiind pus în acelaşi timp în legătură cu ploaia binefecătoare a cerului, dar și cu brazdele arate, cu belşugul pământului, fiind prezent în multe rituri agrare ale românilor. În ritualurile din Bistrița-Năsăud, animalul este împodobit cu flori și panglici, și purtat prin sat de un grup de tineri îmbrăcați în haine tradiționale. Deși este un obicei precreștin, acesta a intrat în sfera valorilor creștine, boul fiind împodobit, uneori, cu o decorațiune florală subformă de cruce. În jurul animalului se află oameni mascați sau împodobiți cu ramuri înverzite. Deși vechea tradiție presupune folosirea unui bou, în timpul procesiunii, în ultimii ani se oamenii împodobesc, de fapt, o vacă, atât pentru că boii se găsesc mai greu prin satele din Bistrița-Năsăud, dar poate și din motive de siguranță, pentru că e greu să stăpânești un bou într-o mulțime gălăgioasă în care e plin de copii și oameni în vârstă.

Oamenii costumați cu ramuri înfunzite, un obicei regăsit și în Alpii elvețieni

Ritualui „boului înstruțat“ diferă ușor de la o comunitate la alta. În unele locuri, boul este condus de o ceată de „draci“, oameni costumați în diverse personaje, unele grobiene. În satul Figa, spre exemplu, animalul este înconjurat de personaje împodobite cu ramuri înfrunzite, de obicei, de stejar. În timpul procesiunii, oamenii atuncă găleți de apă peste bou și alaiul de care este însoțit.

Interesant este că tot de Rusalii, într-un sat din Elveția, are loc un obicei similar: oameni împodobiți cu ramuri practică un ritual al fertilității. Obiceiul este păstrat într-o mică comunitate din Ettingen.

La fel ca multe dintre tradițiile mai ciudate ale Elveției, „Pfingstbluttlern“ este legat de calendarul creștin, având loc de Rusalii, a 49-a zi după Duminica Paștelui. Canalizând spiritele pădurii, bărbații orașului aleargă, apropiindu-se de femeile locale și le scufundă în fântâni. Ritualul este puțin cunoscut, chiar și în Elveția, dar a avut un moment de faimă când publicația Vice a scris despre el în 2014.

Alamatrieb, sărbătoarea întoarcerii vacilor de la munte. Vaci împodobite cu flori și simboluri religioase

„Almabtrieb“ este un eveniment anual în regiunile alpine din Europa, care are loc la sfârșitul lunii septembrie sau începutul lunii octombrie.

În timpul verii, peste tot în regiunile alpine, turmele de vite se hrănesc cu pășuni alpine (Almen în Austria sau Germania, Alpen în Elveția) sus, în munți, practică cunoscută sub numele de transhumanță.

Odată cu întoarcerea vitelor de la munte (transhumanță), în multe zone vitele sunt împodobite elaborat, iar întoarcerea animalelor este sărbătorită cu muzică și dansuri în orașe și sate. Vacile sunt împodobite cu flori și diverse decorațiuni, unele cu trimitere religioasă. La sosirea în vale, turmele comune de la mai mulți fermieri sunt sortate și fiecare animal este returnat proprietarului său, la fel cum se întâmplă și în zona noastră.

În mai multe locuri, acest obicei alpin a evoluat astăzi într-o atracție turistică majoră, cu un festival public și tejghele amenajate pentru vânzarea produselor agricole, precum și a produselor artizanale, împreună cu băuturi alcoolice.

 

Toate regiunile muntoase din Austria – Vorarlberg, Tirolul, Salzburg, Carintia și Styria – au locații în care sunt sărbătorite festivalurile Almabtrieb și sunt înscrise anumite date pentru ca acele festivaluri să aibă loc.

Cu toate acestea, vremea poate forța animalele să coboare din munți mai devreme decât se prevedea, așa că este înțelept să verificați cu biroul de turism local pentru a vedea dacă și când ar putea avea loc festivaluri în apropiere. În general, satele de munte mai înalte tind să țină festivalurile Almabtrieb de la mijlocul până la sfârșitul lunii septembrie, unele dintre cele de jos sau pentru anumite tipuri de animale (oi sau cai, în special) având loc în funcție de condițiile de pășunat și de animale.

Diwali și Gopashtami, ritualuri de venerare a vacilor în India

Festivaluri precum Diwali evidențiază rolul semnificativ pe care îl joacă animalele în viața spirituală și de zi cu zi a poporului indian. Statutul venerat al vacii este adânc înrădăcinat în mitologia hindusă, văzută ca simboluri ale vieții și hranei.

În timpul Diwali, vacile sunt adesea împodobite cu ghirlande și pictate cu culori vibrante, simbolizând statutul lor sacru. Este o perioadă în care miturile și poveștile care prezintă vaci sunt împărtășite între familii și comunități.

Aceste narațiuni se concentrează adesea pe rolul vacii ca creatură divină, binecuvântată de zei și parte integrantă a practicilor spirituale ale festivalului.

Sărbătorirea vacilor în Diwali este mai mult decât un simplu ritual; este o dovadă a legăturii de durată dintre oameni și animale în cultura indiană.

Gopashtami, un festival sacru hindus, este sărbătorit în a opta zi (Ashtami) a celor două săptămâni lunare strălucitoare (Shukla Paksha) din luna Kārtik. Are o mare semnificație, deoarece marchează ziua în care Domnul Krishna, în copilăria Sa, și-a luat vacile și vițeii la pășunat. Acest eveniment este profund împletit cu leelas (distracțiile) divine ale Domnului Krishna din Vrindavan.

 

SPUNE-TI PAREREA