România face parte din categoria țărilor europene în care pariurile sportive reprezintă o tradiție. În 1946, Loteria Română lansa primul tip de pariuri sportive, Pronosport, acesta fiind până în 1990, singurul mod de a paria într-un cadru reglementat pe sport. Singurul sport pe care se paria era fotbalul, fiind disponibile meciuri din Divizia A (campionatul de fotbal intern) și Serie A (prima ligă de fotbal din Italia).
Din anul 1996 își fac apariția agențiile terestre de pariuri, dar care sunt foarte departe de conceptul actual de pariuri sportive. Începând cu 2009, se creează cadrul legal pentru dezvoltarea unei piețe de pariuri locale solide, iar din 2016, România intră în rândul statelor în care pariurile sportive sunt liberalizate și orice operator local sau internățional poate să activeze dacă deține o licență internă.
Cum se poziționează sectorul pariurilor sportive din România pe piața internațională?
Estimările globale în ceea ce privește pariurile sportive indică o valoare a acestei industrii care se ridică la 247.2 miliarde de dolari, Din această sumă, Statista, o platformă de statistici, care colectează date la nivel global, estimează că în 2024, pe plan mondial, segmentul online contribuie cu 45.94 miliarde de dolari.
România va înregistra în 2024 venituri în valoare de 179.60 milioane de dolari, conform Statista. Creșterea popularității platformelor online de tip casă pariuri sportive se datorează atât deschiderii pariorilor către acest tip de plasare de pronosticuri, cât și extinderii ofertei de sporturi, inclusiv esports și pariuri virtuale, dar și a ofertelor promoționale ale operatorilor din acest domeniu.
De asemenea, ca urmare a situației din 2020, atunci când agențiile terestre de pariuri au fost închise temporar pe fondul pandemiei globale, numărul pariurilor online a crescut cu 200% pe plan intern. De altfel, România s-a clasat pe primul loc în acel an la numărul conturilor online deschide de către jucători, cu 90% mai mare decât în anii precedent, conform aceleași surse.
Predicțiile platformelor de colectare date și statistici indică faptul că valoarea pieței locale de pariuri va crește în următorii cinci ani. Astfel, până în 2029, se va ajunge la un nivel al valorii acestui sector de 236.60 milioane de dolari. În privința numărului de conturi se estimează că acesta va ajunge la aproximativ 400.000 pe parcursul următorilor cinci ani. Segmentul digital al pariurilor sportive pe plan global va ajunge la venituri de 65.68 miliarde de dolari în același interval de timp, așa cum precizează Statista.
Care sunt sporturile pe care se pariază cel mai mult în România?
Fotbalul reprezintă sportul preferat pe plan intern la pariuri, iar acest lucru este indicat de evoluția veniturilor generate de această disciplină sportivă. Astfel, în 2018, fotbalul a generat 19.7 milioane de dolari, iar în 2024, valoarea pariurilor pe sportul-rege se ridică la 35.7 milioane de dolari. În următorii doi ani va ajunge la 45.6 milioane USD.
Pe următoarele poziții în clasamentul preferințelor locale la pariuri se situează cursele din sporturile cu motor (28.2 milioane USD în 2024). A treia poziție le revine pariurilor pe cursele hipice, cu o valoare de 27.9 milioane USD. De asemenea, pariorii români mizează pe hochei, baschet, tenis, golf, baseball, volei și alte sporturi.
Care sunt tendințele pe piața pariurilor pe sporturi din România?
Rolul agențiilor de pariuri sportive a crescut simțitor în ultimii ani pe plan local, în special în zona de sponsorizare a sportului. Liga I, Cupa României, Campionatul de Raliuri, concursuri de atletism și alte competiții sunt sponorizate de către operatorii licențiați de către ONJN în România. Casele de pariuri și-au asociat imaginea cu cei mai importanți sportivi din generațiile trecute și actuale, iar nivelul de promovare online și offline este la cote ridicate.
De exemplu, valoarea sumelor investite în publicitate de primele trei case de pariuri din România se ridică la aproape 14.3 milioane de dolari în decursul unui an. Statul român probabil că va continua să crească nivelul de impozitare a pariurilor sportive, dar nu cu foarte mult, din moment ce s-a ajung până la 40% din valoarea maximă.
Privind pe termen lung, România este un stat european cu deschidere maximă către pariurile sportive, fiind și o piață liberalizată pe care poate activa orice casă de pariuri care obține o licență locală.