În cadrul eforturilor de revitalizare și modernizare a orașului Bistrița, Gabriel Lazany, candidatul PSD la Primăria Bistrița, propune un proiect pentru fluidizarea traficului și regenerarea urbană a zonei Eminescu. Proiectul, denumit sugestiv „Regenerare Urbană Zona Eminescu”, are ca principal obiectiv crearea a 900 de locuri de parcare, atât subterane, cât și supraterane, pentru a rezolva problema serioasă a lipsei de spații de parcare în această zonă centrală a orașului.
Actuala administrație publică nu a reușit să rezolve problemele legate de trafic și de lipsa locurilor de parcare, ceea ce a dus la aglomerare și disconfort pentru bistrițeni. În aceste condiții, propunerea unui proiect care să ofere soluții concrete și durabile pentru aceste probleme a devenit o prioritate pentru Gabriel Lazany, candidatul PSD la Primăria Bistrița.
„Proiectul de regenerare urbană în Zona Eminescu este o inițiativă crucială pentru a face Bistrița un oraș mai prietenos și mai modern pentru toți locuitorii săi. Prin construirea a 900 de locuri de parcare, vom fluidiza traficul și vom facilita accesul la principalele puncte de interes din zona centrală a orașului”, susține Gabriel Lazany.
Proiectul propus prevede construirea unei parcări de nivel 2S+P, care va oferi 900 de locuri de parcare subterane și supraterane. În plus, față de locurile de parcare, proiectul va include un parc cu o suprafață de 12.000 de metri pătrați, prevăzut cu zone de promenadă, locuri de joacă pentru copii, fântâni arteziene, bănci și mobilier stradal de relaxare, toalete publice și un sistem modern de gestionare a locurilor de parcare.
Regenerarea urbană în Zona Eminescu nu este doar un proiect de infrastructură, ci și un semn al angajamentului pentru îmbunătățirea calității vieții și pentru creșterea atractivității orașului Bistrița. Odată realizat, acest proiect va transforma zona centrală a orașului într-un spațiu modern, confortabil și prietenos pentru locuitori și vizitatori, contribuind și la dezvoltarea economică.
Comandat de: PARTIDUL SOCIAL DEMOCRAT – Organizatia Județeană Bistriţa-Năsăud / Realizat de SC IKON AGENCY SRL, Codul de identificare a Mandatarului Financiar: 21240002
In mintea lui Gabriel Lazany e o mare confuzie. Una e fluidizarea traficului si alta crearea de locuri de parcare intr-o anumită zonă a orasului. Fluidizarea traficului se referă la Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) care este un document strategic de dezvoltare, complementar Planului Urbanistic General (PUG), având ca scop îmbunătăţirea accesibilităţii şi buna integrare a diferitelor moduri de mobilitate şi transport în tot orasul.
De aceea, Bistrița ar avea nevoie de actualizarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă , care include conceptul de mobilitate urbană inteligentă (Smart City).
Termenul de „Smart City” (oras inteligent), defineste un oras care foloseste tehnologia informatiei (IT) pentru a imbunatati viata locuitorilor. Un astfel de oras „smart” colectează informatii si foloseste tehnologia modernă pentru a fluidiza traficul, a imbunătăti transportul public, a reduce poluarea si consumul de energie, relatia cetătenilor cu autoritatea, conditiile de locuire si sistemul de sănatate si educatie. Cele mai importante componente ale conceptului „Smart City” sunt legate de mediu si mobilitatea urbană. Pentru ca un oras sa devină inteligent este nevoie de un „Smart City Plan” care prevede conectarea infrastructurii, colectarea datelor si furnizarea informatiei in timp real. Tendintele actuale includ abordarea descongestiei traficului rutier prin gestionarea inteligenta a mijloacelor de transport, stimularea si tehnologii pentru a incuraja cât mai multi oameni sa utilizeze transportul public. Aceasta presupune si schimbarea infrastructurii informatice datorită utilizarii seturilor mari de date, a automatizarii si a comunicatiilor intre dispozitivele IT. Un prim pas in proiectul de mobilitate urbană inteligentă este introducerea in intersectiile aglomerate a „semafoarelor inteligente”. Acestea sunt asistate de camerele de filmat și senzorii din asfalt ce urmăresc permanent traficul, determinând direcția, sensul, viteza și frecvența fiecărui vehicul sau pieton și transmit informațiile unui computer. Acesta utilizează o sumă de algoritmi, pentru a determina schimbarea optimă a culorilor semaforului, fluidizând la maximum circulația din intersectia respectivă.
Referitor la propunerea lui Lazany pentru o parcare etajată in Piata Eminescu aceasta este o solutie fantasmagorică , extrem de costisitoare si care nu rezolvă nici pe departe fluidizarea traficului din orasul Bistrița.