Într-o epocă în care tendința depopulării satelor este în ascesiune, efortul de a ține copiii aproape de școală este o provocare constantă pentru cei care conduc destinele oamenilor din mediul rural. Pentru comuna Petru Rareș din Bistrița-Năsăud, unde o treime din populație este de etnie rromă, provocarea este cu atât mai mare. Aici sunt importante atât investițiile în infrastructura școlară, dar și resursa umană și inovațiile din domeniul educației.

Cu patru școli repartizate în diverse zone ale comunei unde învață câteva sute de elevi, primarul Ionel Ropan încearcă să evite migrarea elevilor la alte școli aflate în proximitate.

Acesta spune că învecinarea comunei cu două orașe, Dejul și Becleanul, constituie un avantaj, dar și un dezavantaj.

Dezavantajul este că începe lumea să meargă la alte școli. Adică să meargă în Beclean sau în Dej. Noi asta încercăm… De asta lucrăm să îi ținem aici, să punem toate lucrurile în ordine.  Să facem grupurile sanitare, să investim în dotări, tocmai în ideea să rămână copilașii în sat.  La școala I-IV avem și acolo o problemă. Pentru că atunci când s-au făcut toaletele, s-au făcut un pic mai departe. Nu e ceva normal. Doamna învățătoare nu poate să meargă cu fiecare copilaș. E o distanță de vreo 60 de metri. Nu poate nici să îi vizualizeze. Se mai pot întâmpla lucruri… Nu suntem la nivelul de a avea portar. Trebuie să iei în cosiderare și partea rea a lucrurilor“, a spus primarul Ionel Ropan.

Investițiile în extinderea, modernizarea și dotarea școlilor sunt necesare pentru a le asigura școlarilor confortul pe care îl așteaptă.

„Am făcut tot ce a fost necesar să creștem, să aducem copiii lângă noi. Asta ne dorim. Nu ne dorim să se ducă de aici.  Dacă se duc de la Reteag la Dej, blochezi Dejul. Toți avem mașini și toți știm. Te duci la Beclean, la 8 dimineața nu poți trece prin Beclean… Copiii mei au învățat aici“, a mai explicat Ropan.

Acesta a mai subliniat că atunci când abandonul școlar este prevenit, fiecare copil are o șansă în plus și mersul la școală se reflectă în politețea copiilor, în primul rând, și în comportamentul lor, în general.

 

Școala  Gimnazială „Ion Pop Reteganul” din Reteag beneficiază și de un Program Național pentru Reducerea Abandonului Școlar. Acesta este finanțat de Planul Național pentru Redresare și Reziliență al României (PNRR) în cadrul Reformei sistemului de învățământ obligatoriu pentru prevenirea și reducerea părăsirii timpurii a școlii. Prin acest program, s-a dotat un laborator în care se folosesc mijloace de predare digitale, iar elevii sunt mai atrași de cunoștințele care li se predau.

Rezultatele așteptate de la acest program sunt scăderea ratei de abandon școlar, creșterea ratei de finalizare a învățământului gimnazial, creșterea ratei de participare la Evaluarea Națională la clasa a VIII a, reducerea procentului de elevi care iau sub nota șase la Evaluarea Națională, reducerea absenteismului școlar.

 

Elevii din categorii vulnerabile au, astfel, acces la o educație de calitate, iar cadrele didactice au acces la strategii pedagogice moderne și toată lumea are de câștigat.

SPUNE-TI PAREREA