Strada Gheorghe Șincai din Bistrița a fost închisă, în perioada 5 – 6 octombrie, pentru tunarea stratului de uzură și refacerea marcajelor rutierer. Strada urmează să fie redată circulației astăzi de la ora 20.00, fiind gata de utilizat după noi reguli rutiere. Aici sunt prevăzute acum linii speciale de autobuz.
Reamintim că reabilitarea străzii Gheorghe Șincai face parte din obiectivul de investiții „Linia Verde de Transport Public utilizând mijloace de transport cu motor electric sau hibrid cu normă de poluare redusă”.
Cei ce vor folosi noua infrastructură trebuie sa știe că:
– circulația auto a fost reluată, iar sensul de mers s-a păstrat, dinspre Piața Centrală spre Poșta veche.
– excepție de la regula susmenționată o vor face autobuzele electrice ce vor circula pe Linia Verde, materializată ca atare în ambele sensuri.
– parcarea autovehiculelor este interzisă pe strada Gheorghe Șincai, nefiind permisă pe niciuna din laterale, stânga sau dreapta, pe direcția de mers.
De la bun început traseul pentru Linia Verde de transport public între Viişoara si Unirea, cu mijloace de transport în comun cu motor electric, hibrid sau cu normă de poluare redusă, a fost prost gândit.
In primul rând, conceptul de „Linie Verde” presupune înafară de folosirea mijloacelor de transport public ecologic si implementarea unor măsuri de separare a benzilor de rulare a vehiculelor de transport public în scopul cresterii vitezei de deplasare si diminuarii duratei călătoriei. De aceea, traseul ales trebuia să evite centrului istoric al orasului, unde străzile sunt prea înguste si nu permit amenajarea unor benzi dedicate transportului public prevăzute cu alveole pentru statiile de autobuz. Ori în situatia actuală, pe strada Gh. Sincai doar banda de pe sensul dinspre Posta veche spre Piata Centrala poate fi dedicată transportului public de calatori, in timp ce banda de pe sensul opus este comuna cu circulatia celorlalte mijloace auto, ceea ce creaza inevitabil o serie de perturbatii soldate cu prelungirea duratei de deplasare a mijloacelor de transport public. De asemenea, traseul Liniei Verzi împreună cu pista de biciclete pe strada Gheorghe Sincai si prin Piata Centrală anulează un număr mare de locuri de parcare din centrul istoric.
Acum, singurul lucru ce s-ar mai putea face ar fi o actualizare a Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) care este un document strategic de dezvoltare, având ca scop îmbunătăţirea accesibilităţii şi buna integrare a diferitelor moduri de mobilitate şi transport în oras. Această actualizare a PMUD ar permite o modificare a traseului pentru Linia Verde fără cheltuieli suplimentare. Astfel de la Poșta veche traseul ar trebui deviat pe strada Gării până la bulevardul Republicii unde ar putea fi amenajate fără probleme benzi dedicate pentru Linia Verde de transport public, inclusiv statii de autobuz moderne de unde pasagerii pot ajunge usor in centrul orasului pe traseul pasajelor amenajate cu bani europeni. In felul acesta, pe strazile Gh. Sincai si Dornei ar putea sa ramâna doar pistele de biciclete cu dublu sens, asemanatoare cu cele existente pe Bul. Independentei, care să permită trecerea prin centrul vechi până la Piata Petru Rares.