Marți, 6 iunie, este o nouă zi de grevă generală în școli și grădinițe. Federaţiile sindicale din Educaţie au anunțat că greva continuă şi consideră „nemulţumitor” textul ordonanţei de urgenţă privind majorarea salariilor din sistemul de învăţământ.
Sindicaliştii cer Guvernului să îşi asume printr-un act normativ modificările cuprinse acum doar în Nota de fundamentare a ordonanţei. „Şi majorările salariale prevăzute în OUG 53/2023 au fost respinse de federaţiile sindicale, după consultarea membrilor de sindicat aflaţi în grevă, aceştia considerând sumele prea mici”, adaugă sindicaliştii.
Aceștia subliniază că greva nu este doar despre salarii, ci „şi despre viitorul educaţiei”. La Bistrița, o nouă pichetare a Prefecturii este programată marți, 6 iunie, între orele 11.00-13.00.
Tot astăzi va avea loc o întâlnire cu reprezentanții profesorilor, elevilor și părinților, la Ministerul Educației, în privința examenelor naționale.
Secretarul de stat a menționat care sunt scenariile: „dacă se revine la cursuri, putem merge pe calendarele deja anunțate. Nu e nevoie de modificări, dacă se revine în această săptămână. Dacă nu se revine în această săptămână, luăm în calcul eventuale decalări ale calendarelor pentru cele două examene.“
Așadar, astăzi va avea loc o întâlnire la nivelul Ministerul Educației cu reprezentanții elevilor, cu reprezentanții părinților și reprezentanții celor două federații sindicale pentru a discuta vizavi de situația creată și pentru a prezenta eventuale scenarii cu privire la calendarele celor două examene naționale.
Motto:
„Cum de rămân nespânzurați
Acești nerușinați și hoți?…
Poate doar pentru că nu sunt
Atâția arbori pe pământ
De care să atârne toți”
(Petõfi Sándor- Cum de rămân nespânzurați)
Premierul Nicolae Ciucă le spunea grevistilor din învățământ că „Toate problemele acumulate în peste treizeci de ani nu pot fi rezolvate deodată”, iar președintele Klaus Iohannis sustinea că nu înțelege motivele pentru care profesorii ar continua să protesteze după ce „guvernul a dat sindicatelor tot ce au cerut”. Ce să mai întelegi?
Realitatea este că s-au acumulat o serie de probleme care nu pot fi solutionate fără un set reforme structurale profunde menite să conducă la reducerea cheltuielilor de funcţionare a statului:
-Reducerea numărului de ministere la 15-16, la fel cum este in Franţa şi Germania;
-Desfiinţarea agenţiilor şi instituţiilor care nu sunt neapărat necesare, atribuţiile lor putând fi preluate de alte instituţii, simultan cu o descentralizare reală;
-În administraţia locală, păstrarea acelor primării care servesc peste 8.000 de cetăţeni, şi comasarea celorlalte;
-Reducerea numărului de judeţe la 16, într-o primă etapă, apoi la 8, echivalente cu regiunile de dezvoltare;
– Înlocuirea instituţiilor care servesc acum cetăţenii prin numerosi funcţionari, cu aplicaţii informatice care funcţionează nonstop, online.
In felul acesta vor exista resurse financiare disponibile pentru rezolvarea problemelor din educatie, sănătate, siguranţa si ordinea publică.