Două materiale de presă mi-au atras atenția recent. Unul despre doi elevi ai căror părinți sunt obligați să plătească despăgubiri unei profesoare din Cluj-Napoca după ce progeniturile lor au batjocorit-o pe un grup de WhatsApp, dar și pe facebook.

Copiii, elevi în clasa a VII-a la acea vreme, au publicat pe un cont fals de Facebook, dar şi pe grupul de WhatsApp al clasei imagini ce ilustrau o maimuţă, menite să denigreze imaginea profesoarei. Cinci ani i-a luat profesoarei pentru a demonstra, în instanță, că a fost denigrată. Chemaţi la judecată, părinţii celor doi elevi au încercat să demonstreze că acţiunile profesoarei sunt nefondate și că totul a fost o… „glumă“.

A doilea material, devenit, între timp, de mare impact, este despre arhidiaconul și profesorul de Morală, Vechiul și Noul Testament din Baia Mare care le toarnă alcool pe gât elevelor minore și se tolănește cu ele în pat.
Modelul profesorului manipulator care este „prietenul“ elevelor este, bineînțeles, răspândit în mai multe școli, dar și în alte domenii, cum ar fi sportul. În unele cazuri, situația acestor „prietenii“ poate degenera și poate duce la relații inadecvate profesor-elev.

Dar aici povestea este cu atât mai gravă cu cât vorbim de o școală cu profil teologic și de un cadru didactic care mai este și reprezentant al Bisericii. Evident, exigențele morale sunt mult mai mari, mai ales că profesorul cu pricina preda, printre altele, tocmai Morala.

Arhidiaconul iubitor de „haremuri“ alcătuite din fete minore a fost, până la urmă, înlăturat din instituția de învățământ, dar abia după ce scandalul a apărut în presă.

Arhidiaconul Daniel Farcaș, profesorul de la Seminarul Ortodox din Baia Mare care apare în ultima investigație Recorder , a fost înlăturat din instituția de învățământ.
Decizia a fost anunțată aseară de Episcopia Maramureșului și Sătmarului, la numai trei ore după apariția materialului Recorder. Asta deși dovezile prezentate în investigația noastră erau în posesia Episcopiei și a conducerii Seminarului de mai bine de un an. Această grabă de a-și anunța decizia aproape de miezul nopții, doar după ce cazul a apărut în presă, confirmă faptul că Episcopia e preocupată în primul rând de propria imagine, nu de protejarea victimelor“, a scris astăzi Mihai Voinea, jurnalist Recorder.

Nu este prima dată când Biserica sau Școala tărăgănează o decizie și consideră că anumite principii sunt negociabile și scuzabile: abuzul, violența, scandalurile sexuale… Dar nu este nici prima dată când societatea găsește justificări gesturilor inacceptabile ale unor personaje publice despre care se știe clar că au probleme cu abuzul sexual, coruperea de minori, violența fizică sau repere morale incompatibile cu funcțiile sau demnitățile pe care pretind că merită să le ocupe (preoți, politicieni, primari, influenceri etc.).

Am citit câteva dintre milioanele de comentarii la apariția investigației Recorder, majoritatea îndreptate împotriva Bisericii:  „pedofili, homosexuali și perverși în biserica:))“. Dar noi, ceilalți „perverși“? Cei care practicăm zilnic dubla măsură și considerăm că același gen de comportament este acceptabil și amuzant în cazul unora, dar revoltător în cazul altora?

Am observat că multora le-a scăpat total a doua parte a investigației Recorder unde se pune accentul pe comportamentul celorlate fete din clasă, care închid ochii la abuzurile profesorului, și al părinților acestora. Înțeleg că fetele sunt minore, dar eu cred că 15 ani este o vârstă rezonabilă la care să ai discernământul necesar ca să îți dai seama că este ceva în neregulă dacă bei alcool și stai în pat cu dirigintele tău care este beat. Ca să nu mai zic de o mulțime de părinți care par să nu își mai pună absolut nicio întrebare despre ce fac copiii lor (minori) când merg la o petrecere sau la o cabană.

Deci nu e vorba doar despre două instituții care apără un impostor, ci despre o întreagă societate formată din oameni care, zi de zi, își setează reperele morale tot mai jos, de părinți care sunt tot mai permisivi cu copiii lor, de oameni în toată firea cărora, încet încet, orice lucru li se pare acceptabil (manele cu versuri dubioase la petreceri cu copii, alcool, droguri, profesoare care au cont pe Only Fans, profesori care corup minore etc.)

Părerea mea este că oprobiul public nu ar trebui să se îndrepte spre Biserică sau Școală, ci doar spre derapajele punctuale ale unor persoane care le reprezintă. Lipsa de reacție și fermitatea unor lideri ai acestor instituții sunt, într-adevăr, îngrijorătoare. Dar trebuie să înțelegem că anumite fapte nu vor fi pedepsite atunci când toți avem o dublă măsură.
Dacă acei părinți ar fi îngrijorați că fiicele lor dansează pe mese și se îmbată la 15 ani, ar fi revoltați și de faptele profesorului. Adevărul este că toți avem nevoie de indulgență, de argumente prin care să ne justificăm relaxarea morală… așa că e puțin probabil să reacționăm cu adevărat la ceva revoltător. Ne trimitem copiii la școală și ni se pare acceptabil ca ei să batjocorească un profesor, să fie lipsiți de respect. Considerăm că rigorile sunt exagerate, sunt de modă veche. Ștacheta este lăsată tot mai jos pentru ni se pare un lucru perimat să o lăsăm acolo unde era. Astfel, apar comportamente care duc, fără să sesizezi, într-o zonă periculoasă cum este cea din investigația Recorder. Suntem relaxați că profesorii ne sunt „prieteni“, ne amuză că bem împreună, la cabană un shot de țuică acompaniat cu râsete prostești. Nu ne mai dăm seama unde este bariera și, pe nesimțite, ajungem la imaginea monstruoasă a unui individ în călduri care stă cu … în sus și pipăie eleve de 15 ani, care, întâmplător, sunt fiicele cuiva.
Dar, la final, aproape nimeni nu mai reacționează, pentru că, pe parcurs, fiecare din cei implicați a beneficiat de o „indulgență“ și știe că trebuie să plătească pentru ea punându-și mâinile la ochi.

2 COMENTARII

SPUNE-TI PAREREA