Hotelurile, barurile, restaurantele și cafenelele fac parte din sectorul cel mai afectat de pandemia de Coronavirus care s-a încheiat oficial în 2022. Din păcate, lucrurile nu au luat-o pe calea cea bună nici după finalul pandemiei, care a însemnat perioade lungi în care proprietarii de afaceri din acest domeniu au stat cu obloanele trase, au redus activitatea ori chiar au pus lacătul pe ușă definitiv.
Cei care au supraviețuit s-au confruntat, ulterior, cu urmările războiului de la graniță: scumpiri ale produselor, facturi cu 30%-50% mai mari la utilități, reducerea clienților care s-au speriat, în ultima vreme, de prețurile unei ieșiri în oraș.

„Toate aparițiile publice au corectat imediat prestarea de servicii“

După toate acestea, mai mult locații HoReCa din Bistrița au primit, recent, o nouă lovitură: o serie de controale ale Oficiului Județean pentru Protecția Consumatorului, care s-au lăsat nu doar cu amenzi, ci și cu o „listă a rușinii“ care a fost făcută publică în presă. Ironia sorții face ca actualul șef al OPC, Stelian Dolha, să fie același care în perioada pandemiei era prefect și decidea soarta închiderii și deschiderii localurilor, dar și a organizării de evenimente.

Într-o ședință de Colegiu Prefectural desfășurată miercuri, 25 ianuarie, Stelian Dolha a explicat de ce face publică această „listă a rușinii“.

Este un ordin al președintelui ANPC în urma căruia, practic, de aproape o jumătate de an, facem public și numele operatorului economic și, din punctul meu de vedere, pe bună dreptate pentru că lumea trebuie să știe cu ce ne confruntăm, unde ne confruntăm și la ce ne expunem.
Pe de altă parte, cred că e o măsură de siguranță pe care ne-o luăm în momentul în care frecventăm astfel de restaurante. Și ce am dedus din toată această practică? Că lucrurile se remediază mult mai repede și mult mai sigur așa. Știu că nu a sunat pentru foarte mulți tocmai plăcut. Pentru că în momentul în care ai deja o oprire definitivă sau oprire temporară pentru blocul alimentar, e clar că în condițiile astea va trebui să scoți niște bani de undeva ca să vii cu acel minus. Dar, pe de altă parte, lucrurile se fac mult mai repede. Operatorii economici știu de această procedură. Sunt foarte mulți care spun un lucru: plătesc orice amendă, numai să nu ajungem în presă. Da, se spune asta. Nu asta e soluția. Soluția e că oamenii trebuie să afle despre locațiile lor. Sunt, poate, agenți economici care au o experiență și trebuie să și-o mențină. Dacă au un nivel ridicat, dacă vorbim de trei, patru, cinci stele, asta trebuie menținut. Apare delăsarea la foarte mulți agenți economici. Cu cât controalele sunt mai dese, lucrurile se remediază. Toate aparițiile publice au corectat imediat prestarea de servicii“, este de părere Stelian Dolha.

Un hotel de cinci stele din Bistrița și două restaurante din zona centrală au fost ținta controalelor OPC și au fost închise, temporar, pentru remedierea neregulilor.

În momentul în care s-au închis blocurile alimentare sau bucătăriile, cum credeți că au fost? Vă spun eu. Nu au fost deloc în regulă. Am arătat și imagini de la restaurantele respective. Ce m-a suprins pe mine e următorul lucru. Vorbești totuși de restaurante poziționate în varianta centrală. Atunci cum te aștepți să arate restaurantele la periferie? Aici ai alte așteptări. Nu că practica nu ar fi unitară. Dar vorbim de restaurante cu ștaif, vorbim și de hotel cu ștaif… Ei, atunci hai să ne comportăm ca atare!“, a mai spus Dolha.

Au plătit și amenda, dar și proasta reputație 

În urma acțiunilor de verificare, comisarii CJPC Bistrița-Năsăud au identificat mai multe deficiențe, pentru care au aplicat trei amenzi contravenționale în cuantum de 100.000 lei, oprirea definitivă de la comercializare a produselor alimentare neconforme în valoare de circa 2.000 lei, oprirea temporară a prestării serviciilor până la remedierea deficiențelor pentru blocul alimentar, în cazul celor 2 restaurante, oprirea temporară a prestării serviciilor până la remedierea deficiențelor în două camere de cazare ale hotelului, cu nivel de clasificare de 5 stele.

Comisarii bistrițeni au transmis presei abaterile constatate la cele trei locații HoReCa, însă, deși au făcut publice numele, nu au precizat unde anume s-au găsit anumite nereguli și unde alte nereguli. Abaterile au fost următoarele:

– utilizarea unor produse și preparate cu data limităde consum depășită,
– modificarea stării termice a produselor,
– folosirea unor preparate fără elemente de identificare-caracterizare
– folosirea unor echipamente de preparare cudepuneri grosiere de resturi alimentare si rugină,
– utilizarea unor ustensile de lucru cu mânere de lemn sau plastic
– nerespectarea temperaturii de depozitare aproduselor folosite pentru preparare
– utilizarea unui cântar fără verificăre metrologică
– lipsa mențiunilor legate de ingredientele cu efect alergen pentru fiecare preparat în parte, în lista meniu
– folosirea unor coșuri/tomberoane pentru reziduuri fără capace, în zona de preparare.

„Cele două restaurante au remediat cu celeritate deficiențele, astfel încât la recontrolul desfășurat pe data de 13.01.2023, comisarii au constatat ducerea la îndeplinire a măsurilor complementare și au dispus redeschiderea unităților“, a transmis OPC, în urma controalelor.

Totuși, agenții economici verificați au avut de suferit atât amenzile, cât și scăderea drastică a fluxului de clienți odată cu apariția lor în presă.

 

 

1 COMENTARIU

  1. Nici batar o RATOTA ( papa de oua) nu as baga-n gura de la aceste locatii.
    Mai bine de la TANA din gredina si din cotet unde totul este nemodificat de 100 de ani.

SPUNE-TI PAREREA