Anunțul unei expoziții aniversare la Galeria de Artă Arcade 24 din Bistrița, galeria Uniunii Artiștilor Plastici din Bistrița-Năsăud, a iscat un scandal în branșă. Un vernisaj care celebrează 40 de ani de activitate expozițională în județ omite mai mulți artiști importanți din cadrul UAP, iar acest lucru a stârnit revoltă. Evenimentul a fost anunțat ca o expoziție de pictură, sculptură, grafică, desen, obiect, ceramică, print și cuprinde numele de pe afișul de mai jos.

Asociația Culturală „Grigore Bradea” și-a exprimat public dezamăgirea față de acest eveniment și îl acuză pe curatorul Mircea Olvid de „atitudine lipsită de respect“.

„În mod arbitrar, l-a exclus pe sculptorul Grigore Bradea de pe afișul salonului anual al expoziției comemorative 1982-2022 care va fi vernisată în 18 ianuarie de grupul artiștilor din Bistrița, la Galeria Arcade 24.Dezamăgirea noastră vine și în contextul în care Mircea Oliv a fost unul din colaboratorii importanți ai Asociației Culturale „Grigore Bradea”, iar în perioada 2013 – 2020 a subliniat de nenumărate ori importanța culturală a artistului Grigore Bradea“, a transmis asociația.

Mai mulți artiști importanți, excluși din expoziție

Un amplu mesaj a fost postat pe pagina oficială de facebook „Grigore Bradea“ și autorul textului a subliniat că mai mulți artiști importanți au fost omiși.

„Sculptorul Grigore Bradea nu este singura omisiune de pe afiș.
În mod similar – din rațiuni nebănuite – de pe afiș lipsesc și alți artiști bistrițeni care au contribuit, fiecare după puterea sa, la evoluția mișcării artisitice din Bistrița în cei 40 de ani de activitate expozițională.
Pe afișul acestei expoziții ar fi trebuit să apară și Anton Tănasă (sculptor), Mircea Mocanu (sculptor), Maxim Dumitraș (sculptor), Alexandru Gavrilaș (sculptor), Doru Brățan (pictor), Marian Coman (grafician / pictor), Cristian Târnovan (pictor), Mihai Perca (pictor) și alții“, a mai precizat sursa citată.

Atac la critica de artă bistrițeană: „Toți au înghițit mizeriile lui Mircea Oliv“

Asociația culturală „Grigore Bradea”, reprezentată de scriitoarea Ioana Bradea și frații ei, Ion Bradea și Alexandru Bradea, a mai precizat că Mircea Oliv și-a asumat rolul de critic de artă fără a avea studii în domeniu.

Mircea Oliv aplică o memorie selectivă, ghidată pe propriul interes și bunul său plac, fie uitând de rolul important jucat de Grigore Bradea în apariția grupării artistice de la Bistrița (un fapt grav pentru cineva care își asumă calitatea de a fi critic de artă), fie ignorând personalități care au contribuit la dezvoltarea culturii locale și naționale (fapt de asemenea grav care denotă orgolii personale și interese obscure de a mistifica realitatea și istoria evenimentelor petrecute în cei 40 de ani pe care această expoziție își propune să-i comemoreze).
Nu ar fi nicio problemă, dacă ar face aceste demersuri pe banii săi și în nume personal. Însă, atunci când operează cu fonduri publice și realizează expozițiile sub egida UAP România – are datoria să țină seama de statutul acestei uniuni și să acorde respectul cuvenit TUTUROR membrilor breslei. Considerăm că prin asemenea comportamente – Mircea Oliv mistifică și denaturează realitatea și faptele din trecut după bunul său plac.

A început acest demers de mistificare a realității la sfârșitul anilor 70, prin asumarea unei calități de critic de artă fără să aibă studiile de specialitate necesare. A continuat printr-un parcurs profesional în care s-a dovedit a fi lipsit de orice scrupule pentru a-și atinge obiectivele.
Este de asemenea regretabilă tăcerea, neglijența și lipsa de reacție a artiștilor care apar pe afișul expoziției comemorative din 18 ianuarie 2022. Par să se complacă într-o cuminte și indiferentă consimțire a unui management resentimentar, impus fără nicio jenă de psihopedagogul Mircea Oliv.
Ne reamintim un moment similar și la întrunirea pe care artiștii din Bistrița au avut-o în ianuarie 1990 la Casa de Cultură din Bistrița. Atunci, prezidați de același Mircea Oliv – artiștii au ales forurile de conducere ale culturii județene post-revoluționare, identificând și doi oameni de cultură locali pe care i-au acuzat de colaborare cu regimul comunist, condamnându-i public: Grigore Bradea și Virgil Rațiu.
Niciunul dintre cei prezenți în sală nu a avut atunci curajul să riposteze sau să-și apere prietenii. Cei „inculpați” nici măcar nu au fost lăsați să vorbească sau să-și spună părerea. Toți au înghițit mizeriile lui Mircea Oliv, așa cum le înghit și astăzi. După Bradea, a urmat denigrarea și îndepărtarea progresivă a lui Doru Brățan, Vasile Tolan, Mircea Mocanu, Maxim Dumitraș, Alexandru Gavrilaș, Cristian Târnovan sau Marian Coman. Bănuim că vor urma și alții – după bunul plac și în funcție de interesele domnului Mircea Oliv.
Suntem sufletește legați și implicați în activitatea Uniunii Artiștilor Plastici din Bistrița – alături de care am derulat o serie de proiecte între anii 2013 – 2019. Motiv pentru care îndrăznim să opinăm că vremea managementului de tip Mircea Oliv a trecut, că UAP Bistrița și acest oraș au nevoie de altceva.
Rolul lui, atât cât a existat, s-a terminat și a implicat prea multe victime colaterale. Artiștii bistrițeni ar trebui să-și ia destinele în propriile lor mâini și să-i mulțumească lui Mircea Oliv pentru tot.
Deciziile arbitrare, resentimentare si ghidate de propriile interese prin care Mircea Oliv conduce această grupare a artiștilor bistrițeni nu mai pot continua.
Acest spațiu pentru care Vasile Tolan și Grigore Bradea s-au luptat merită mai mult decât poate oferi acum Mircea Oliv. În caz contrar, ne temem că se va transforma într-un cavou în care Mircea Oliv își va exhiba orgoliile, ostilitățile și propriile interese“,au încheiat reprezentanții asociației.

SPUNE-TI PAREREA