Un proiect de mărire a gradului de siguranță a Lacului Colibița, prin realizarea unor lucrări de reabilitare, stabilizare și alte intervenții, a fost aprobat de către Agenția pentru Protecția Mediului BIstrița-Năsăud.

În momentul de față, Barajul Colibița nu respectă toate normele de siguranță și în cazul în care ar ceda, circa 36% din populația județului ar fi afectată. Inclusiv municipiul Bistrița se află în zona de inundabiliatte prognozată, în caz de rupere a barajului. De aceea, de curând, munciipalitatea a aprobat prin hotărâre de Consiliu Local, un sistem de avertizare-alarmare.

Cele șase amplasamente din Bistrița pentru sirene:

  • str. Sigmirului (zona pistei de karting)
  • str. Simpozionului nr. 2 (baza de producție a DSP)
  • str. Victor Babeș nr . 28 (baza de producție a DSP)
  • str. Grănicerilor (parcare)
  • Viișoara, str. Speranței (zona blocurilor sociale)
  • Sărata (școala gimnazială)

Proiectul de sporire a siguranței barajului de la Colibița este de 22 de milioane de euro din fonduri europene.

„În acest moment APM BN va lua decizia de emitere a acordului de mediu, practic a unei decizii de încadrare fără evaluarea impactului de mediu și fără decizie SEICA, iar în data de 28 iulie vom avea acordul de mediu pentru acest foarte important proiect al județului nostru, un proiect mare, finanțat din fonduri europene în valoare de peste 22 de milioane de euro”, a declarat Sever Roman, directorul APM BN, pentru prajituracupiper.ro.

Din 1982, când barajul a fost dat în folosință, nu a existat nici o reparație legată de structură. Prin urmare, se va reface structura și masca barajului și hidroagregatelor din interior.

Iată care sunt principalele lucrîri din proiect:

  • Golirea lacului – etapă preliminară realizării lucrărilor și lucrări a căror realizare începe pe parcursul golirii acumulării.
  • Impermeabilizarea corpului barajului – paramentul amonte.
  • Reabilitarea coronamentului barajului și a instalației de iluminat.
  • Refacerea instalațiilor de ventilație/electrice la galeria de injecții și drenaj.
  • Stabilizare maluri acumulare.
  • Reabilitare/înlocuire construcții/instalații echipamente mecanice și electrice din casa golirii de fund și galeriei de acces.
  • Reabilitare/înlocuire echipament mecanic.
  • Reabilitare/înlocuire construcții/instalații echipamente mecanice și electrice din casa golirii de semifund și galeriei de acces.
  • Intervenții arhitectură/construcții/instalații/echipamente la casa barajistului.
  • Realizarea stațiilor hidrometrice nou-propuse și reabilitarea stațiilor existente.
  • Realizarea sistemului de alarmare în aval de acumularea Colibița.

1 COMENTARIU

  1. In anii trecuti a existat o mare tevatură in legatură cu Proiectul de investiții ”Mărirea gradului de siguranţă a Acumulării Colibiţa, judeţul Bistrița Năsăud”, precum și indicatorii tehnico-economici aferenți proiectului în valoare de 234.864.000 lei, depus pentru finanțare europeană prin POIM.
    Obiectivele proiectului se refereau la: reabilitarea barajului Colibiţa (impermeabilizarea amonte a barajului Colibiţa, reabilitarea coronamentului barajului, impermeabilizări în galeria de injecții și drenaj, consolidare şi protecţie pentru versanții barajului Colibiţa, lucrări la casa vanelor golirii de fund şi galeria de acces la casa vanelor golirii de fund, realizarea unui sistem performant de aparatura de măsură și control, etc.), măsuri de reducere a riscului la inundaţii aval baraj Colibiţa pe râul Bistriţa şi Bârgău (amenajare albie, consolidări de mal, apărări contra inundațiilor, praguri de fund pentru stabilizarea albiei în plan).
    Proiectul a fost stopat de la Bruxelles, în urma sesizărilor unor ONG-uri cu privire soluțiile alese pentru lucrările de consolidare prin betonare a malurilor râului Bistrița, solicitând găsirea unor soluții prietenoase cu mediul.
    PSD-istul Ioan Deneș , pe atunci Ministrul Apelor și Pădurilor, spunea cu ironie că ” soluții prietenoase cu mediul, inseamnă să înfigem niște pari în talvegul cursului de apă și în parii respectivi să împletim niște nuiele”, ceea ce denotă nivelul redus de cultură ecologică a acestui individ.
    Totusi, proiectul a trebuit refăcut pornind de la un nou studiu de fezabilitate, prin care s-au redus la maxim toate lucrările care au fost considerate relativ neprietenoase cu mediul, precum betonarea si inclusiv unele lucrări din piatră au fost scoase și au fost înlocuite cu lucrări cu lemn, nuiele, fascine.
    Oricum, obiectivul de investiții ”Mărirea gradului de siguranţă a Acumulării Colibiţa, judeţul Bistrița Năsăud”, trebuie să continue fiind vorba despre o lucrare amplă, complexă si mai ales necesară, având in vedere că barajul lacului Colibița are nevoie de reparații urgențe, din cauza infiltrațiilor de apă și a pompelor care nu mai funcționează în parametrii normali. Dacă cedează barajul lacului, apa, într-o cantitate de aproximativ 65 de milioane de metri cubi, ar provoca un dezastru în zonă.
    Totusi, pentru o lucrare atât de complexă există mai multe solutii de rezolvare, care trebuie să ţină seama deoptrivă atât de de functiile lacului de acumulare de la Colibiţa cât si de cursul râului Bistrita in aval de baraj.
    Lacul de acumulare de la Colibiţa reprezintă un ecosistem, care pe lângă functia hidro-energetică si de protectie impotriva inundatiilor mai indeplineste rolul de sursă de apă potabilă pentru localitătile din aval. In acest sens, solutiile tehnice de realizare a obiectivului de investitii trebuie să tină seama de recomandările expertilor UE, in sensul să fie „prietenoase cu mediul”. In plus, odată cu lucrarile de consolidare a barajului, este necesar să fie realizat un sistem de canalizare si o statie de epurare pentru ca dejectiile de la vilele baronilor locali să nu mai fie deversate ditrect in lacul Colibița, care asigură sursa de apa potabila pentru localitătile din aval, inclusiv a orasului Bistrita.

SPUNE-TI PAREREA