La Liceul „Radu Petrescu” din Prundu Bârgăului a fost numit un nou director interimar, Liviu Iulius Ușeriu, după ce actualului manager i-a expirat mandatul. Acest lucru s-a întâmplat la mai multe unități școlare din județ, dar, în Prundu Bârgăului, schimbarea directorului a stârnit revoltă. Primarul comunei a luat atitudine față de schimbarea Constanței Neuc, despre care spune că este un manager care a avut rezultate. Despre acest lucru a scris într-o scrisoare deschisă, adresată primului ministru, Florin Câțu, ministrului Educației, Sorin Câmpeanu, dar și prefectului județului Bistrița-Năsăud, Stelian Dolha:
SCRISOARE DESCHISĂ
ADRESATĂ DOMNULUI PRIM-MINISTRU, FLORIN VASILE CÂȚU,
DOMNULUI MINISTRU AL EDUCAȚIE ȘI CERCETĂRII, SORIN CÂMPEANU
PREFECTULUI JUDEȚULUI BISTRIȚA NĂSĂUD, NECHITA-STELIAN DOLHA
Stimate domnule Prim-ministru,
Stimate domnule Ministru ,
Stimate domnule Prefect
Subsemnatul Crișan Doru Toader, în calitate de primar al comunei Prundu Bârgăului, aflat la cel de-al treilea mandat, prin voința cetățenilor acestei localități, încă de la începutul primului meu mandat am considerat educația, prioritatea numărul1 al comunității, pentru că fără o educație performantă, progresul comunității nu se poate realiza. Am mai avut în vedere că localitatea Prundu Bârgăului este un centru zonal de educație, cursurile Liceului ”Radu Petrescu” fiind frecventate de elevi din toate comunele Văii Bârgăului și chiar din localități ale județului Suceava, unitatea de învățământ câștigând în timp un bine meritat prestigiu.
Acest prestigiu se datorează atât eforturilor personalului didactic, managementului performant al acestei instituții școlare, cât și sprijinului constant pe care atât Consiliul Local al comunei Prundu Bârgăului cât și eu, personal ca primar, am înțeles să-l acordăm, reușind să închegăm o echipă managerială performantă, bazată pe profesionalism, decizi prompte și oportune pentru gestionarea problemelor educației, în condiții cât mai optime, la nivel local!
Rezultatele acestor acțiuni au dus la creșterea gradului de confort al elevilor și profesorilor pentru ca finalitatea actului didactic să se situeze la cote de performanță înaltă.
Aș menționa doar două rezultate:
● În anul 2019 gradul de promovabilitate la BAC a fost de 92,2 (înainte de contestații) cu un procent de 23,37 de medii peste 9 și cu două medii de 10 la bacalaureat.
● În anul 2020, în condițiile în care învățământul a fost afectat de pandemie, gradul de promovabilitate la BAC a fost de 90,70%.
Aceste rezultatele ne situează în topul liceelor de prestigiu din județul Bistrița Năsăud.
Nu este cazul acum să dezvolt informațiile despre investițiile în învățământul local pe care le-am realizat în toți acești ani printr-o colaborare eficientă cu conducerea Liceului ”Radu Petrescu”, cu cea a Inspectoratului Școlar Bistrița-Năsăud și a altor instituții publice, aș menționa doar că în perioada 2016-2020 valoarea acestora a fost de 18.670.952,24 lei la care putem adăuga solicitări de finanțare în valoare de 3.640.014,00 lei.
În acest context, îmi exprim totalul dezacord și îngrijorare față de schimbarea brutală din funcție a directorului Liceului Radu Petrescu, domnișoara profesor Constanța Neuc, fără nici măcar o consultare formală ca autoritate publică locală ce bugetează instituția școlară!
Înțeleg foarte bine mecanismele puterii și alternanța acesteia în funcție de evoluția democratică din țară, dar oare acestea înseamnă dărâmarea pe criterii partinice a unor echipe manageriale care s-au dovedit performante, în ciuda promisiunilor electorale care vorbeau despre prioritatea criteriilor de performanță?!
În mod normal nu există oameni de neînlocuit, dar oare este înțelept să înlocuim, oameni cu performanță dovedită cu alți oameni cu performanță ipotetică, doar pentru că acest lucru dă bine politic…?!
Oare este înțelept să destabilizăm o echipă managerială performantă în condițiile în care învățământul ca și întreaga țară traversează o criză istorică generată de pandemie?!
Oare se știe faptul că o nouă echipă poate să devină (sau să nu devină) eficientă, coezivă și performantă numai după 2-3 ani de la preluarea funcțiilor, fapt dovedit în practica managerială?!
Oare este bine să semănăm incertitudini, în locul certitudinilor, mai ales că învățământul traversează o perioadă critică, care necesită resurse materiale, inteligență și harul unor lideri deja consacrați, cu rezultate palpabile?!
În contextul în care învățământul se află într-o criză fără precedent generată de pandemie cred că, în acest moment, avem nevoie de stabilitate, mai mult decât de orice. Domnișoara profesor Constanța Neuc a dovedit de-a lungul timpul că este capabilă să gestioneze orice fel de problemă apărută și, în calitate de reprezentant al administrației publice locale, vă solicit să găsiți o modalitate pentru a nu destabiliza în acest moment greu educația din comuna Prundu Bârgăului. Sunt peste 1300 de copii care au nevoie de măsuri clare și coerente în ceea ce privește școala și modul în care se vor desfășura de acum înainte cursurile.
Nu contest calitățile noului manager însă nu consider că este oportun, în acest moment, o astfel de schimbare! Avem investiții majore în derulare în educație și este nevoie de un om cu experiență pentru a gestiona prompt și corect toate provocările care urmează atât din punct de vedere al educației și al cursurilor cât și din punct de vedere administrativ și organizatoric.
În numele administrației locale, al consilierilor locali al comunei Prundu Bârgăului și a sute de părinți care și-au exprimat susținerea pentru d-ra director, vă solicit menținerea acesteia în echipa managerială a Liceului Prundu Bârgăului și organizarea de îndată a unui concurs pentru ocuparea legitimă a acestei funcții.
În plus, vă solicit public să răspundeți întrebărilor de mai sus și să remediați urgent ceea ce se poate remedia!
Cu profundă îngrijorare pentru soarta educației în zonă,
PRIMAR,
CRIȘAN DORU TOADER