Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ a realizat, în perioada
27 octombrie – 2 noiembrie 2020, un sondaj în rândul cadrelor didactice, pentru
a încerca să afle situația reală din unitățile de învățământ în perioada stării de
alertă.

Deși învățământul este gratuit în România și majoritatea părinților contribuie financiar prin intermediul asociațiilor pentru a suplini neajunsurile sistemului, multe cadre didactice au fost nevoite să achiziționeze din fondurile proprii, materialele necesare în procesul de învățământ.

Rezultatele sondajului pot fi considerate concludente pentru toate zonele și nivelurile
de învățământ, dar și în ceea ce privește nivelul de învățământ la care predau cadrele didactice, aceștia încadrându-se în toate nivelurile: preșcolar, primar, gimanzial și liceal.

Ca un sumar, peste 8500 de cadre didactice au răspuns la chestionar;
• 66,2% dintre cadrele didactice spun că au nevoie de cursuri
de perfecționare pentru a putea preda online;
• 45,7% dintre repondenți afirmă că autoritățile locale nu au
ajutat în niciun fel școala în această perioadă;
• 16,8% dintre repondenți spun că unitățile de învățământ nu
au pus la dispoziție cadrelor didactice măști și materiale igienicosanitare;
• 37% dintre cadrele didactice care au răspuns la chestionar au
fost obligate să-și achiziționeze un laptop/tabletă pentru a putea
preda;
• 33% dintre profesorii repondenți au plătit din propriul
buzunar peste 1000 de lei pentru a putea preda online

Peste 50% din cadrele didactice care au răspuns la chestionar, mai precis 53,6%, au
urmat în ultimii 5 ani cel puțin un curs de formare. Cu toate acestea, observăm că
cei mai mulți (66,2%) consideră că au nevoie și de alte cursuri pentru a putea preda
online.

Cele mai multe dintre unități au pus la dispoziție măști de protecție și materiale igienico-sanitare. Sunt însă și destul de multe unități administrativ-teritoriale care au achiziționat
laptopuri/tablete pentru cadrele didactice și/sau pentru elevi și care au montat
echipamente pentru predarea în sistem hibrid și online (proiectoare, table
inteligente, camere web etc.). Doar 54,2% dintre repondenți afirmă că autoritățile locale au venit în ajutorul școlilor.

26,7% din repondenții spun că nu sunt pregătiți pentru trecerea în scenariul hibrid/roșu, iar 73,3% din unitățile de învățământ nu sunt pregătite pentru schimbarea scenariului în cazul în care apar cazuri Covid în școală.

În ceea ce privește sistemul hibrid, 70% dintre cei chestionați spun că nu au fost incidente în timpul predării. Cele mai multe dintre problemele semnalate sunt legate de echipamentul
folosit și de viteza de internet, mai ales la elevi. Sunt cazuri în care mai mulți copii
lucrează pe un singur dispozitiv și acela este al unui părinte, care merge și la
serviciu. O altă problemă evidențiată de mai multe cadre didactice este absența
elevilor și lipsa lor de interes, cu toate că dispun de echipamente performante.

Ca și o concluzie, la prima vedere, se poate observa faptul că școlile nu au fost pregătite pentru această situație excepțională. Este necesară o analiză la nivelul fiecărei unități de învățământ pentru ca oricare ar fi modalitatea de predare, să funcționeze. Nici alocarea de fondurile din partea autoritățile locale și centrale nu trebuie neglijată, pentru a permite cadrelor didactice să ofere o educație de calitate și pentru a garanta accesul tuturor preșcolarilor/elevilor la cursuri. De asemenea, părinții trebuie să se implice mai mult, în special în cazurile în care elevii sunt dezinteresați și refuză să participe la cursuri.

Întregul document poate fi consultat aici!

SPUNE-TI PAREREA