Școala Profesională Specială “Sfânta Maria” este singura unitate şcolară din Bistriţa şi din judeţul Bistriţa-Năsăud care pregateşte personal specializat pentru calificări cerute pe piaţa forţei de muncă din domeniul Textile-pielărie, Turism şi alimentaţie, Construcţii şi lucrări publice, Estetica şi igiena corpului omenesc şi domeniul Mecanic, învăţământ special. Profilul şcolii, oferta educţională s-a diversificat an de an şi s-a adecvat cerinţelor agenţilor economici şi pieţii muncii.

Această perioadă a dus la dispersia bucuriei naturale de a conviețui, de a ne îmbrățișa cu cei dragi, de a ne vizita bunicii, toate acestea pentru a-i feri de riscuri. În continuare, există o revoltă permanentă împotriva lipsei transparenței și a unei nevoi acute de răspunsuri. Se știe faptul că distanțarea socială are drept urmare concretă, în conștiința colectivă, deteriorarea relațiilor interumane, începută încă din timpul pandemiei. Conchid că educarea tinerilor, chiar și în plină perioadă de pandemie, cum este prezentată, trebuie continuată negreșit. Reducerea sau lipsa activității școlilor nu poate decât să reprezinte o lipsă totală de responsabilitate socială.

Așa cum știm, în pofida faptului că numărul de cazuri de coronavirus în România a crescut considerabil de la o zi la alta, Guvernul a decis deschiderea anului școlar 2020-2021 pe data de 14 septembrie. Desigur, în condiții speciale, care să prevină îmbolnăvirea elevilor cu SARS-COV 2. Măștile și dezinfectarea fac parte acum din rutina fiecărui elev.

Iată-ne deja trecuți de primele 2 săptămâni de școală, în noul context. Mai presus de toate, suntem ființe sociale. Avem nevoie de relații, de interacțiuni cu ceilalți, pentru sănătatea noastră fizică și psihică. Având în vedere că această situație de pandemia va dura, evident că nu putem sta în izolare pe termen lung nici noi adulții, nici copiii. Varianta reîntoarcerii fizice la școală, cu toate inconveniențele și restricțiile necesare, a fost considerată ca fiind varianta cu cele mai mici ”costuri” din punct de vedere psihoemoțional și social.

Tocmai de aceea, am dorit să aflăm direct de la cadrele didactice cum a fost perceput noul context de învățare, cât de greu le-a fost copiilor să se obișnuiască să poarte mască ore consecutive, să își petreacă pauzele în grupuri mult mai mici. Am poposit și am stat puțin de vorbă cu directoarea școlii Profesionale Speciale ”Sfânta Maria” din Bistrița, Lacrima Ivan, pentru a afla mai multe. Profesoară de matematică, atentă cu elevii ei, ne prezintă, în linii mari situația școlii pe care o conduce de 8 ani de zile.

Cum ați descrie scenariul actual al desfășurării orelor? Se desfășoară și online? Cum a fost prima zi?

Suntem și noi, ca și școală, încadrați în scenariul verde, în care toți copiii sunt fizic la școală. Am reușit să identificăm suficiente spații, pentru fiecare clasa. Sunt părinții care au copilași cu probleme medicale mai accentuate, la care le-a fost aprobată, pe baza mai multor documente veridice, ,,școala” online. În aceste două săptămâni de activitate didactică, am respectat ordinele și indicațiile de la minister și inspectorat. În prima zi de școală au fost prezenți doar elevii de clasa a 9-a și părintii lor. Am stat de vorbă, în parte cu fiecare categorie, pentru a face ca lucrurile să fie cât mai simple, pentru toți. Am păstrat distanțarea fizică cerută, s-au dezinfectat toți cei prezenți. Ca și o concluzie, am fost foarte multumiți, iar toți profesorii au fost implicați pentru îndeplinirea tuturor condițiilor.

Cum s-au adaptat elevii la noul scenariu? Considerați că ar fi mai ușor în variantă online?

Spre surprinderea tuturor, le-a fost destul de ușor. În pauze tind să uite de mască, dar noi suntem aici pentru a le aduce aminte. În rest, nu am întâmpinat mari probleme. Varianta online este exclusă, nu ne-ar avantaja deloc. În primul rând, lor trebuie să le explici mult mai mult decât altor elevi, în general, să stărui mai mult, pentru a fi implicați direct în activităti. Noi, dascălii, ne dăm seama foarte ușor, după mimică sau gesturi dacă au înțeles sau dacă trebuie să expicăm din nou. În mediul online am întâlni numeroase impedimente.

Elevii cer, în continuare explicații despre ce se întâmplă?

În prima săptămână, diriginții s-au ocupat îndeaproape de aceasta problemă, cu toate ca elevii erau familiarizați cu treaba asta. De aproape jumătate de an traversăm perioada asta și deja erau la curent cu ce se petrece. Fiecare diriginte a explicat, la clasă, din nou necesitatea purtării măștii, dezinfectare, urmărirea căilor de acces în școală după cum sunt marcate. Li se reamintește să anunțe, la cabinet, orice semne de răceală, oricât de minore li s-ar părea. Din fericire încă nu a fost niciun elev bolnav. Avem pază în școală 24 din 24, urmărind copiii dacă își dezinfectează inclusiv încălțămintea, pe lângă dezinfectarea mâinilor și de asemenea, li se ia febra cu termometru. Se duc ei singuri deja și fac exact ce le-am spus din prima zi.

Au înțeles faptul că trebuie să poarte mască în timpul orelor? Simțiți că îi afectează oarecum distanțarea, mai ales în pauze?

Sunt conștienți de niște lucruri, însă trebuie totuși să îi urmărim, să îi atenționăm permanent în cazul în care sunt încălcate unele reguli, pentru sănătatea tuturor din unitatea de învățământ. Avem clase cu elevi între 8 și 12 ca număr, împreună cu care respectăm legislația în vigoare, pentru a nu expune pe nimeni niciunui pericol. Întradevăr, în pauze e puțin mai dificil, pentru ca vor să o petreacă ca și până acum, alături de colegii lor. Doar câte 4 clase iau pauză deodată, pentru a nu se intersecta foarte mulți în curtea școlii. Astfel, prin rotație, fiecare ajunge în curte, alături de profesori, neexistând pericolul unei supra-aglomerări. Simt și ei că nu mai este ca înainte…

Care credeți că vor fi provocările în educație, pentru perioada următoare, pentru a fi repusă pe picioare?

Educația, după parerea mea, mai ales una de calitate, înseamnă o prezență fizică a copiilor la școală, o interacțiune clară între cei doi actori, elev-profesor. Prin monitoare nu simți același lucru, aceeași conexiune. Eu ca și profesor, când mă uit la un copil, îmi dau seama direct dacă acesta a înțeles, dacă pot să îl provoc în continuare. Când ești în mediul online, nu ai ce sa vezi, nu ai cum să îi simți. Trebuie să îi menținem conectați cu noi, prin noi! În online este foarte greu să aduci copilul în fața calculatorului, pe toți la aceleași ore. Nu percep că acasă se poate face școală. Unii merg la medic sau desfășoare alte activități extra și e difici să îi sincronizăm. De asemenea, foarte mulți copii provin din mediul rural și chiar dacă aveau telefoane, tablete, nu aveau suficient semnal la internet sau avea probleme cu curentul și rămâneau fără baterie. Cei mai conștiincioși anunțau, dar pe alții nu îi prea interesa. Până la urmă, să stai 6 ore cu tableta sau în fața laptopului e destul destul de dificil, fără alte interacțiuni. Sunt profesoară de 30 de ani, tot în această școală și de 8 ani ocup funcția de directoare, însă provocările din aceasta perioada nu le-am regăsit în niciun intervalul de timp și eu zic că ne descurcăm cu toții lăudabil. Doar cu multă răbdare vom trecem peste cu brio.

SPUNE-TI PAREREA