Actuala pandemie de COVID-19 a adus mai multe modificari ale vieţii românilor, în special ce ține de alimentație. Conform unor studii recente, tot mai mulți români aleg să mănânce mai sănător, alegând produsele locale, în detrimentul celor din comerț.
Agenţia de cercetare de piaţă IZI Data, în prima jumătate a anului, a realizat trei sondaje, cu scopul de a evalua atitudinile românilor faţă de produsele locale. Rezultatele privesc și vizează modificările de comportament ale românilor faţă de alimentaţie în contextul pandemiei de COVID-19.
S-a demonstrat faptul că perioada pandemiei a fost una de conştientizare şi schimbare de comportament pentru români, care declară că acum fac alegeri mai sănătoase în materie de alimente şi sprijină producătorii locali.
În contextul actual, cifrele au demonstrat-o: 26% dintre români declarând că mănâncă mai sănătos. De asemenea, 30% dintre tineri (18-24 ani) susţin că achiziţionează alimente sănătoase, în timp ce 35% din bucureşteni se încadrează în acelaşi trend.
O treime dintre românii care locuiesc la oraş au început să gătească mai des, în timp ce 74% au comandat mai rar mâncare gata preparată.
În fruntea clasamentului când vine vorba de gătit, se află tinerii, peste jumătate dintre ei (18-24 ani) declarând că gătesc mai des în perioada pandemiei, cu o scădere liniară corelată cu înaintarea în vârstă. Persoanele mature găteau oricum şi înainte de perioada pandemiei: 60% din total eşantion susţin că gătesc la fel de des ca înainte.
Un studiu iZi data realizat la începutul anului, înainte de pandemie arăta că 19% din români achiziţionau din online produse de la micii producători locali.
Una dintre schimbările de comportament din pandemie este preferinţa în creştere pentru produsele locale: 36% din total eşantion a declarat că în pandemie au cumpărat mai des de la producătorilor locali.
De asemenea, studiul indică faptul că, în ceea ce privește profilul persoanelor, 23% sunt bărbați, iar 77% sunt femei. Dintre aceştia, 65% au copii.
Una din motivaţiile clienţilor hub-urilor de produse locale este faptul că se simt bine pentru că ajută oameni care fac o treabă bună (68%), în timp ce 57% sunt de părere că produsele locale sunt superioare celor de la supermarket.