Ioan Turc, candidatul PNL pentru Primăria Bistrița, propune construirea unor parcări de tip park & ride, pe fonduri europene, pe amplasamentul fostei fabrici de pâine și în spatele zonei de retail, lângă strada Sucevei. Aceste parcări ar fi menite să compenseze desființarea a 1000 de locuri de parcare, odată cu construirea Liniei Verzi, pe ruta Calea Moldovei, General Grigore Bălan, Piața Unirii, Dornei, Gheorghe Șincai și bulevardul Independenței. De asemenea, Ioan Turc propune soluții privind parcările în diverse zone aglomerate ale orașului.
„Primăria vrea să lase Bistrița fără circa 1000 de locuri de parcare, aducând la schimb autobuze electrice ale Liniei Verzi, plus piste de bicicliști. Am zis “la schimb” fiindcă se va pune carul înaintea boilor, adică nu vom avea mai întâi alte locuri de parcare construite, ci doar eternele promisiuni că vor apărea și ele cândva.
În fapt, ar dispărea locuri de parcare de pe Calea Moldovei, General Grigore Bălan, Piața Unirii, Dornei, Gheorghe Șincai și bulevardul Independenței. Iar dacă mai punem la socoteală desființarea parcărilor de pe traseul reconfigurat Gării – Decebal – Andrei Mureșanu – Năsăudului, e clar de pe-acum că lucrurile au ajuns într-o fundătură.
Binecunoscutele zone aglomerate trebuie să-și găsească rezolvarea prin construirea unor parcări supra sau subterane. Parcările supraterane sunt mai ieftine, costă cam 300 euro/mp, dar ocupă spațiu. Cele subterane sunt mai scumpe, presupun deviere de rețele, exhaustare, hidroizolație. Costul e dublu, 600 euro/mp, dar la suprafață putem avea spații verzi sau alte amenajări.
În Bistrița am avea nevoie de două parcări situate la intrările vestică și estică, menite să preia pe viitor și mașinile celor care doresc să viziteze orașul folosind transportul public. Una ar putea fi construită pe amplasamentul fostei fabrici de pâine, iar cealaltă, în spatele zonei de retail, lângă strada Sucevei. Dacă sunt gândite ca parcări de tip park & ride, ele pot fi construite din bani europeni.
Pentru aglomerata zonă Grănicerilor, unde funcționează Casa Județeană de Asigurări de Sănătate, dar urmează să se construiască și Centrul integrat de servicii publice comunitare (cu pașapoarte, permise și înmatriculări), e nevoie de o parcare generoasă, care poate fi amenajată pe o parte din suprafața actualului poligon auto și pe o parte din terenul armatei, prin transfer către Primărie, acesta nefiind folosit de multă vreme.
Zona centrală a orașului nu se va dezvolta fără soluții la problema locurilor de parcare. Personal, am propus încă din 2006 amenajarea unei parcări supraterane în mereu uitata zonă BIstricioarei. O altă parcare utilă pentru centrul vechi, dar și pentru întreg bulevardul Republicii, ar putea fi construită, suprateran, pe locul fostului cinematograf 23 August, împreună cu actuala parcare de pe strada Lupeni, cu o pasarelă de legătură peste această stradă. După cum se știe, fostul cinematograf este o ruină și reprezintă un real pericol public.
Proiectul parcării obligatoriu subterane din Piața Mihai Eminescu trebuie reluat, dar și revizuit, în condițiile în care este estimat să coste de 3 ori mai mult decât o parcare similară din Oradea.
Pentru zona Decebal, parcarea ar trebui tratată unitar cu amenajarea pieței închise, la fel ca în orașele moderne din Ardeal. Soluția poate fi gândită pe actuala zonă de tarabe din spatele halei.
O altă locație care merită analizată e situată în proximitatea gării, pe locul fostei cantine zonale de pe strada Industriei, cu atât mai mult cu cât preconizez construirea unei șosele expres pe lângă calea ferată, la fel ca în Oradea.
Desigur, pot fi luate în calcul și alte variante. O parte dintre terenurile și clădirile expuse sunt proprietate privată, dar municipiul nu se va putea dezvolta rapid fără a investi, inclusiv prin achiziții corecte în acest domeniu. Altele sunt proprietate publică și presupun doar proiecte și implementare.
Am prezentat mai sus o serie de rezolvări simple pentru problematica parcărilor, ce actualei administrații îi pare acum de nesoluționat. Trebuie să acceptăm faptul că autoturismele pot coexista în Bistrița cu autobuzele electrice și pistele de biciclete. Totul e să existe viziune și implicare“, este mesajul lui Ioan Turc.
Ma nu va mai mearga mintea pentru parcari ” de preluarea turistilor ” la intrarile in municipiu, chipurile ca vor merge cu mijloacele de transport in comun ” sa viziteze municipiul ” … ca este O HIMERA AIURISTICO-FANTASTICA . O sa fie niste locuri de parcare in care o sa gasiti cel mult masinile clor care lucreaza eventual in zonele respective, in rest NIMENI ! S-apoi… sa viziteze in Bistrita… CE ANUME ?
Prin acea ” linie vrede ” , veti NENOROCI LOCURILE DE PARCARE SI ASA INSUFICIENTE ALE BISTRITENILOR , care volens-nolens, parcheaza dealungul strazilor , ptr. ca nu au unde parca la locurile unde au domiciliul .
Degeaba faceti lucuri de parcare DEPARTE DE LOCURILE UNDE PUBLICUL MERGE LA CUMPARATURI, LA DOCTORI ORI LA OFICIALITAILE PUBLICE ( banci, prefectura, politie, biserica etc ) , CA NU VA PUNE NIMENI MASINA UNDEVA UNDE ESTE MAI DEPARTE DE 500 DE M DE LOCUL UNDE ” OMUL ARE TREABA ” … si SA MEARGA PE JOS .
Efectiv , daca desfiintzatzi 1000 de locuri de parcare , efectiv veti fortza lumea sa ocupe locurile celor care le-au contractat deja si efectiv o sa se ” incere intre ei ” , ori SA INTERZICETI ACCESUL IN MUNICIPIU SI SA FORTZATI CA OAMNII SA-SI PUNA MASINILE PE CAMP … eventual … ( care camp… ) .
NU VA BATETI JOC DE BISTRITENI SI GANDITI-VA BINE LA CEEA CE VRETI SA FACETI. Nu vedeti ca in parcarea de pe strada Lupeni, nu parcheaza decat exclusiv doar cei care locuiesc acolo ?
Daca desfiintzati locurile de parcare din Deceba , n-aveti decat sa concepeti tot in acel loc undeva un loc de parcare supraetajat ptr cei din decebal, altul pe A. Mureseanu, altul pe Garii, altul pe Independentei, altul in Centru, etc. etc. etc. adica ceea ce desfiintzati, in acelasi loc sa reganditi in alt mod, ca n-o sa-i puteti ” duce ” pe cei din Independentei sa parcheze pa Gartii sau Decebal de exemplu sau pe cei din Nasaudului- Calea Moldovei sa parcheze pe A. Mureseanu sau Decebal … ca n-o sa mearga nimeni acolo si efectiv o sa fie un talmes-balmes .
LA NOI IN BISTRITA, ASA CUM EXISTA ASTAZI STRAZILE CONSTRUITE, NU SE POATE FACE ACEASTA LINIE VERDE , exclusiv doar ptr autobuzele ” verzi ” … DECAT DACA :
1/. Se desfiinteaza trotuarele de pe o anume parte de strada si in locul lor sa mutati parcarea masinilor din acele zone, ca pe acele locuri, sa faceti ” linia verde ” ;
2/. Sau se permitetzi ca acea ” linie verde ” sa fie folosita si de celelalte masini , intercalat cu autobuzele liniei verzi , ptr ca oricum circulatiei acelei linii verzi nu va fi intr-un flux continuu, efectiv sa nu poata circula si celelalte vehicule pe ea .
Ganditi bine ce vreti sa faceti , ca o sa-i inebuniti efectiv pe bietii colocatari ori pe cei care vin in municipiu din interes personal .
De fapt cel care vrea să lase Bistrița fără circa 1.000 de locuri de parcare este nimeni altul decât viceprimarul Cristian Niculae (alias Wannabe) pe care nu-l dă inteligenta afară din casă. Dimpotrivă lui Wannabe i se potriveste perfect sloganul FSN al anilor ’90 „„Noi muncim, nu gândim“. In loc să gândească strategii pentru dezvoltarea orasului, omul acesta stă aproape tot timpul pe străzile unde se asfaltează „din bordură-n bordură”, fără să facă nimic concret.
Fiind intrebat cu ceva timp in urmă intr-o emisiune de ce sacrifică locurile de parcare, si asa insuficiente, pentru niște piste de biciclete, Wannabe, pe care nu-l duce capul, a dat un răspuns halucinant si anume: „Până la urmă pe unde să amenajăm pistele de cicliști? Pe sub străzi? Suspendate? Nu putem întinde străzile să le facem mai late sau mai lungi. Sunt străzile care sunt, nu le putem lăți”.
Omul nu are nici o treabă cu administratia. Pentru amenajarea pistelor de biciclete, dar si pentru fluidizarea traficului auto in orasul Bistrița ar fi nevoie de actualizarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), care este un document strategic de dezvoltare, complementar Planului Urbanistic General (PUG), având ca scop îmbunătăţirea accesibilităţii şi buna integrare a diferitelor moduri de mobilitate şi transport în oras. Aceasta presupune reorganizarea retelei de străzi pe care urmează a fi amenajate piste pentru biciclete . Astfel, unele din acestea ar trebui reconfigurate ca străzi cu sens unic, pentru a face loc pistelor de biciclete, dar si pentru a permite amenajarea unor locuri de parcare suplimentare. Ba mai mult, stră.zile cu sens unic ar permite o fluidizare a circulatiei auto in oras.