Universitatea din București, SNSPA și Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj critică proiectul de modificare a Legii Educației potrivit căruia referirile la identitatea de gen vor fi interzise în școlile și universitățile din România.

Amendamentul de modificare a Legii Educației Naționale, aprobat ieri în Parlamentul României, contravine unor drepturi fundamentale garantate de Constituția României și de convențiile internaționale la care România este parte: libertatea de gândire și de conștiință, libertatea opiniilor și autonomia universitară. Textul de lege nu are fundamentare științifică și reprezintă un exemplu flagrant de interferență în educația și în exprimarea libere”, se arată într-un comunicat de presă.

„Principiile autonomiei universitare și al libertății academice, al respectării libertății de gândire și de conștiință, independenței față de ideologii, religii și doctrine politice, asumate prin Carta Universității, fundamentează cultura instituției noastre și nu vom abdica de la ele. Avem, totodată, misiunea de a le promova și în afara zidurilor universității.

Credem cu tărie că respectarea și cultivarea acestor libertăți fundamentale, promovarea adevărului științific, a libertății și a dreptății sociale se află, în mod negreșit, la fundația unei societăți libere”, se mai arată în comunicat.

Și UBB Cluj a reacționat după ce proiectul a trecut de Senat, care este cameră decizională, arătând că se pronunță „împotriva oricărui tip de intruziune politică sau ideologică asupra științei/mediului academic.”

„Am constatat cu stupefacție că într-un act legislativ adoptat de Parlamentul României se interzic în instituțiile de învățământ, deci și în universități, ‘activitățile în vederea răspândirii teoriei sau opiniei identității de gen, înțeleasă ca teoria sau opinia că genul este un concept diferit de sexul biologic și că cele două nu sunt întotdeauna aceleași’”, se arată într-un comunicat al instituției.

Dincolo de varietatea opțiunilor ideologice, din punctul nostru de vedere problema majoră în acest caz este că, prin formulările vagi ale legii, pe lângă punerea sub semnul întrebării a unor programe/cursuri/cercetări/specializări universitare deja existente, o teorie academică poate deveni interzisă prin lege! Dar o teorie academică se testează academic și supraviețuiește sau dispare în urma acestor teste derulate în condiții etice, nu altfel! Suntem încrezători că, în ceea ce privește varianta actuală a textului de lege, vorbim despre o scăpare care va fi corectată, transmite conducerea UBB.

Studiile de gen au dus la schimbări în societate și au dus la elaborarea unor politici sociale care să faciliteze echilibrul în familie, în carieră, care să ofere strategii pentru a combate violența casnică, hărțuirea sexuală și soluții pentru munca domestică, arată Școala Națională de Studii Politice și Administrative, ca reacție la proiectul de modificare a Legii Educației potrivit căruia referirile la identitatea de gen vor fi interzise în școlile și universitățile din România.

Este regretabil faptul că subiecte importante, cu consecințe deosebite pentru societatea românească, se legiferează într-o manieră superficială, fără înțelegerea conceptelor și fără consultarea partenerilor sociali relevanți, în speță comunitatea științifică academică. Mai mult, activitatea mediului universitar a fost bruiată de ingerințe politice, încă o dată, actorii politici încălcând autonomia universitară, arată SNSPA înr-un comunicat de presă.

Proiectul de modificare a Legii Educației care a trecut ieri de Senat, cameră decizională, prevede ca în toate instituţiile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale să fie interzis prozelitismul pe baza criteriului de sex şi a criteriului de gen. Inițiatorii nu au clarificat însă presupune exact „prozelitismul pe baza criteriului de sex, cât și a celui de gen”.

Consiliul Naţional al Elevilor şi Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România critică, într-un comunicat de presă, adoptarea de către Senat a amendamentului care interzice orice activitate „în vederea răspândirii teoriei sau opiniei identităţii de gen” în şcoli şi universităţi şi îi cer preşedintelui Klaus Iohannis să nu promulge legea.

Parlamentul a legiferat abuzurile asupra persoanelor al căror gen nu corespunde sexului biologic, a instigat la ură împotriva acestor persoane şi a limitat dreptul la educaţie al acestora trimiţând educaţia din România în Evul Mediu. Cerem preşedintelui Klaus Iohannis să respingă această lege care contravine principiilor constituţionale ale nediscriminării cât şi reglementărilor europene şi multor convenţii internaţionale asumate de România, printre care Convenţia de la Istanbul, care joacă un rol esenţial în combaterea violenţei de gen, se arată într-un comunicat citat de Agerpres.

Parlamentul, în calitate de for legislativ, „nu are competenţa de a decide punctual aspecte ce ţin de programa şcolară în vigoare, aceste decizii fiind în mâinile experţilor educaţionali şi ai Ministerului Educaţiei şi Cercetării”, mai spun organizațiile de elevi și studenți.

În lipsa unei dezbateri la care să participe şi societatea civilă, fără consultarea directă a reprezentanţilor elevilor şi studenţilor, beneficiari direcţi ai acestui proces instructiv-educativ, apreciem această măsură ca fiind nejustificată. Acest amendament instigă la violenţă asupra anumitor categorii de elevi şi studenţi, negându-le dreptul constituţional la învăţătură, se mai arată în comunicat.

SPUNE-TI PAREREA