România are ambiția și creierele necesare pentru a recupera din decalajul avut față de occident. Pentru acest lucru însă, trebuie să îndeplinim o condiție zero și anume să digitalizăm profund administrația și serviciile publice.
Doar așa, vom impulsiona oamenii să creeze plus valoare. Doar așa, vom împinge înainte mediul privat, în loc să-l tragem înapoi, mesaj transmis de Victor Picu, în cadrul Conferinței „Pactul pentru Muncă”. Ca studiu de caz, am abordat inițiativele ANOFM de digitalizare a serviciilor noastre.
În activitatea mea de până acum la conducerea ANOFM am înțeles că angajatorul are nevoie de răspunsuri rapide, are nevoie să poată să scaneze un document și să-l trimită pe mail, în loc să alerge după copii xerox și să stea la cozi. Are nevoie să poată aplica printr-un click, nu printr-un dosar cu șină. Mai exact, angajatorul are nevoie să simtă că primește în relația cu orice instituție publică atât de mult pe cât oferă el statului.
Așa a apărut în cadrul ANOFM proiectul eSPOR (Relația Serviciului Public de Ocupare cu angajatorii). Pornind de la principiul „online first”, vom dezvolta în perioada următoare o platformă unică în care vor fi integrate toate serviciile dedicate angajatorilor și clienților SPO.
Printre altele, platforma va face posibile următoarele:
✅ Depunerea, solicitarea și eliberarea electronică de documente, inclusiv a documentelor semnate cu semnătură electronică calificată
✅ Declararea locurilor de muncă pe bază de competențe, cu funcționalități care să permită operarea rapidă a ofertelor repetitive și gestionarea flexibilă a acestora
✅ Generarea și depunerea inclusiv cu semnatură electronică a documentelor necesare obținerii diferitelor subvenții, a stimulentelor financiare, inclusiv cu module de verificare, aprobare și generare a documentelor necesare
✅ Posibilitatea interacțiunii directe între angajatori și șomeri, prin profile de companie disponibile online, prin lista locurilor de muncă, disponibilă în profilul angajatorului, prin căutarea online a candidaților ce îndeplinesc criteriile de angajare, prin identificarea online a joburilor disponibile, de către o persoană aflată în căutarea unui loc de muncă, prin profilarea candidaților atât prin prisma competențelor și experienței în muncă dobândite în mod formal și documentate prin CV, cât și a celor nedocumentate dar evaluate direct de managerii de caz sau prin instrumente de evaluare psiho-aptitudinală
✅ Posibilitatea de a genera automat, în timp real, analize disponibile la nivel național, regional și județean cu privire la piața muncii și evoluția acesteia prin integrarea informațiilor culese din profilele companiilor, persoanelor în căuarea unui loc de muncă înscrise, șomeri, cercetări realizate de SPO, informații din baze de date externe SPO (Revisal, INS, Ministerul Educației etc.)
✅ Monitorizarea și evaluarea rezultatelor de tip business intelligence (statistici șomeri, agregare date pe nivele de profilare a diferitelor servicii furnizate atât angajatorilor cât și persoanelor în căutarea unui loc de muncă, măsurarea intensității intervențiilor atât la nivel de angajator cât și la nivel de persoană, dupa o varietate de criterii
✅ Disponibilitatea serviciilor SPO printr-o aplicație mobilă dedicată (iOS și Android)
✅ Posibilitatea automatizării fluxurilor interne SPO, gestionării electronice centralizate a documentelor și sarcinilor de lucru, comunicării, inclusiv prin mijloace audio-video integrate, în vederea creșterii calității serviciilor oferite și reducerii timpului de răspuns în interacțiunea cu clienții SPO.