În timp ce lumea pare îngrijorată și preocupată de gestionarea epidemiei de Coronavirus, luptele politice continuă în culisele unor administrații locale. Funcția de primar pare o chestiune de viață și de moarte pentru liberali în comuna Șanț, acolo  unde scorurile au fost umilitoare pentru ei, la toate alegerile, exercițiile electorale și sondajele de până acum.

Primarul Ioan Szabo, care a fost ales în această funcție în 2012, a obținut tot timpul un scor zdrobitor, fiind ales, de fiecare dată, cu un procent de aproximativ 75%-80%, dar și cu o prezență la vot semnificativă. Conform unui sondaj realizat chiar de PNL, Ioan Szabo ar câștiga alegerile tot cu aceleași procente, unii dintre „contracandidații“ săi fiind sub marja de 1%.

În aceste condiții, singura șansă a PNL-ul este să se bazeze pe tertipuri avocățești pentru a-l scoate din cursă pe Ioan Szabo.

Reamintim că acesta a fost demis din ordinul prefectului, în urma unui proces,  primarul fiind declarat în compatibil de către ANI, după ce a făcut parte din Consiliul de Administrație a Școlii, în 2012. Funcția sa nu a fost renumerată și, între timp, această prevedere, privind situația în care s-au aflat mai mulți primari și viceprimari din țară, a fost eliminată din lege.

Cu toate acestea, primarul Ioan Szabo a fost înlăturat din funcție înainte de a-și încheia cel de-al doilea mandat. Interesant este  modul în care s-a desfășurat procesul său în instanță, fiind singurul primari din țară care a pierdut pe această speță.

La fel de interesante sunt imixtiunile marca PNL în acest proces, care ar trebui să fie unul strict administrativ, fără implicații politice.

Avocatul George Gaftone, membru PNL și consilier juridic al partidului, i-a reprezentat în instanță pe trei cetățeni din comuna Șanț, foști angajați ai Ocolului Silvic, demiși în urma unor nereguli cu o pagubă materială de aproximativ 70 000 de lei. Aceștia au făcut o cerere de intervenție în dosarul lui Ioan Szabo, pentru a se alătura demersului prefecturii de demitere a primarului.

Mai mult de atât, se conturează un grup interesant inter-partidic în comuna Șanț, între actualul primar interimar, Anton Moisil, și avocatul PNL-ului, George Gaftone. Avocatul a fost prezent săptămâna trecută în comuna Șanț, la predarea gestiunii către actualul primar interimar, la invitația acestuia. În momentul de față, tânărul avocat nu are niciun raport profesional cu administrația comunei Șanț,  dar, conform declarației secretarului primăriei, s-a discutat în consiliul local posibilitatea de a-l angaja pe George Gaftone ca reprezentant juridic al primăriei. George Gaftone este considerat un avocat de succes, cu multe cauze câștigate, obținând o sentință promițătoare inclusiv în favoarea primarului orașului Sângeorz Băi, Traian Ogâgău (PNL), condamnat cu amânarea executării pedepsei. Gaftone este asociat cu fostul președinte al Curții Constituționale, Augustin Zegrean.

Un alt aspect intrigant în ceea ce provește situația din administrația comunei Șanț este că actualul primar-interimar se află într-un raport de muncă ierarhic cu fiica sa, angajată la departamentul de achiziții. Acest lucru nu pare să reprezintă vreo problemă pentru prefectul Stelian Dolha. Conform declarației secretarului din Primărie, Instituția Prefectului le-a transmis, verbal, că acest lucru nu reprezintă nicio problemă, deși legea spune altceva.

Articolul 95 din legea 161/2003 se referă la incompatibilități privind funcționarii publici și nu permite raporturi ierarhice între soți sau de rude gradul I. Iată ce spune legea:

 

 (1) Nu sunt permise raporturile ierarhice directe în cazul în care funcționarii publici respectivi sunt soți sau rude de gradul I.

(2) Prevederile alin. (1) se aplică și în cazul în care șeful ierarhic direct are calitatea de demnitar.

 (3) Persoanele care se află în una dintre situațiile prevăzute la alin. (1) sau (2) vor opta, în termen de 60 de zile, pentru încetarea raporturilor ierarhice directe sau renunțarea la calitatea de demnitar.
(4) Orice persoană poate sesiza existența situațiilor prevăzute la alin. (1) sau (2).
(5) Situațiile prevăzute la alin. (1) și neîndeplinirea obligației prevăzute la alin. (3) se constată de către șeful ierarhic superior al funcționarilor publici respectivi, care dispune încetarea raporturilor ierarhice directe dintre funcționarii publici soți sau rude de gradul I.
(6) Situațiile prevăzute la alin. (2) și neîndeplinirea obligației prevăzute la alin. (3) se constată, după caz, de către primul-ministru, ministru sau prefect, care dispune încetarea raporturilor ierarhice directe dintre demnitar și funcționarul public soț sau rudă de gradul I.

 

1 COMENTARIU

SPUNE-TI PAREREA