Ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, a vizitat azi Centrul de Resurse și Referință în Autism al Asociației Autism Europa Bistrița, membru FEDRA.

Vizita a avut loc la invitația președintelui Asociației, Ana Dragu, care i-a prezentat problemele reale cu care se confruntă elevii cu tulburări din spectrul autist integrați în învățământul de masă, unitățile de învățământ care fac incluziune și familiile copiilor cu cerințe educative speciale.
Discuțiile s-au axat pe principalele bariere care stau în calea incluziunii și a măsurilor care ar trebui luate atât pentru reformarea învățământului special, astfel încât să vină în întîmpinarea nevoilor reale ale copiilor cu dizabilități, cât și pentru asigurarea de resurse educaționale și sprijinul psihopedagogic esențial elevilor cu cerințe educative speciale integrați în învățământul de masă.

”I-am prezentat doamnei ministru rezultatele argumentate ale studiilor derulate de Centrul de Resurse și Referință în Autism Micul Prinț, cu experiență de 12 ani în incluziunea copiilor cu tulburări din spectrul autist și tulburări conexe în învățământul de masă, precum și un set de măsuri urgente și necesare care ar putea duce într-o perioadă scurtă de timp la îndepărtarea barierelor de incluziune. Concret, este nevoie de adaptarea examenelor și testărilor naționale și din punct de vedere al conținutului, nu doar al formei, locuri speciale la licee și școli de meserii pe modelul locurilor rezervate pentru romi, incluziune reală (fiecare unitate de învățământ să fie obligată să integreze 3-5% copii cu CES și o justă distribuire a personalului de suport: profesori de sprijin, logopezi, consilieri), profesionalizarea facilitatorilor școlari, stimularea financiară a cadrelor didactice care integrează în învățământul de masă copii cu dizabilități, programe antistigmatizare în școli, și personal de sprijin normat și angajat în funcție de numărul copiilor cu CES. De asemenea, reforma sistemului de învățământ special este obligatorie astfel încât acesta să devină atractiv și util pentru copiii cu dizabilități severe, deficiențe de vedere, auz, etc și pentru cei care optează pentru această formă de învățământ. Din învățământul special trebuie să dispară cazurile sociale iar programa să se axeze pe dezvoltarea de abilități de viață independentă, dacă dorim ca la finalul parcursului școlar elevii să aibă abilități minime de viață socială și să își atingă potențialul maxim. Nu poți preda chimie și fizică unor elevi care nu știu să utilizeze toaleta, să își comunice nevoile sa bază sau să cumpere un covrig de la magazin. Adică poți, dacă vrei să îți păstrezi norma, dar e complet inutil. Suntem încrezători că doamna ministru a înțeles care sunt problemele reale cu care ne confruntăm. Și anume că elevii cu tulburări de dezvoltare nu beneficiază nici de terapie gratuită din partea sistemului de sănătate și nici de sprijinul de care au nevoie în sistemul educațional. Toată povara recuperării și integrării revine în sarcina părinților. Și atunci, toată lumea e frustrată: elevii, părinții, cadrele didactice. Eu sunt optimistă, în urma discuțiilor. Cred că doamna ministru are acum o panorama completă a situației și se vor face pașii necesari pentru ca toți copiii să aibă acces la educație de calitate ” – a declarat coordonatorul Centrului Micul Prinț, psiholog Ana Dragu.

Ecaterina Andronescu a fost însoțită de inspectorul general Camelia Tabără, viceprimarul municipiului Bistrița Cristian Nicolae și directorul CCD, Ioan Ioja.

Reamintim că, la mijlocul lunii februarie, Ecaterina Andronescu a adus în discuție situația copiilor cu nevoie speciale din punct de vedere educatiiv și a stârnit orpobiul public după ce a declarat că ar trebui înființate clase separate pentru acești copii.
Ecaterina Andronescu, ministrul al Educatiei, a declarat ca elevii cu dificultati de invatare se afla acum integrati fie in scoli speciale, fie in sistemul normal, dar fara profesori dedicati, motiv pentru care o varianta ar fi infiintarea claselor separate pentru acesti copii.

„Noi acum îi avem pe cei cu dificultăți de învățare, să îi numim așa generic, împărțiți în două categorii. Pe unii îi trimitem în școlile speciale, iar alții sunt în școlile normale, integrați în clasele normale. Acolo, din păcate, într-o foarte mica măsură reușim să asigurăm profesori de sprijin pentru copiii integrați în clasele normale și atunci creăm dificultăți la profesori. Și mă gândeam dacă nu am putea să îi împărțim mai mulți într-un loc și să punem profesori de sprijin acolo. Adica aș vrea ca și lor, celor integrați în școlile de masă, să le putem asigura profesori de sprijin”, a declarat ministrul Educației, ] data de 17 februarie, la DIGI24.

Centrul de Resurse și Referință în Autism Micul Prinț este membru al Federației pentru Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Tulburări din Spectrul Autist FEDRA care în acest an și-a propus, în parteneriat cu Teatrul Național București, să deruleze o campanie privind drepturile copiilor cu tulburări de dezvoltare și cerințe educaționale speciale.

FEDRA — Federația pentru Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Tulburări în Spectrul Autist este prima federație de acest tip din România, care are ca membri în principal organizații de părinți și se dorește a fi o voce puternică și unitară a organizațiilor de profil din România, având ca scop crearea și păstrarea unui mediu adecvat pentru stimularea și sprijinirea persoanelor cu TSA.
Organizațiile membre FEDRA sunt: ANCAAR Argeş, ANCAAR Craiova, ANCAAR Iaşi, Asociația Autism Baia Mare, Asociația Autism Transilvania Cluj, Asociația Copiii de Cristal Brașov, Asociația Dincolo de Tăcere Galați, Autism Europa Bistrița – Centrul de Resurse şi Referinţă în Autism Micul Prinţ, Asociația Învingem Autismul Bucuresți, Asociația Părinților Copiilor cu Autism din Județul Botoșani, Asociația Puzzle România, Asociația “Rază de Speranță în Intervenția și Terapia TSA” Brașov, Asociația SOS Autism Bihor, Asociația de Sprijin pentru Părinții și Copii cu Autism Galați, Fundația Romanian Angel Appeal Bucuresti, Fundația Univers Plus Piatra Neamț, Asociația Învățăm prin Pictograme Timișoara, Organizația Suedeză pentru Ajutor Umanitar Individual, Asociația pentru Recuperarea și Integrarea Copiilor cu Autism (ARICA).

SPUNE-TI PAREREA