Taximetriștii bistrițeni, ca și cei din marile orașe, au protestat împotriva serviciilor și aplicațiilor de tip UBER. Aceștia sunt nemulțumiți că oameni fără licențe de taxi îi transportă pe alți oameni. Discuțiile despre cât de legale sunt serviciile UBER, dacă ar trebui sau nu să fie interzise prin lege sau, din contră, dacă ar trebui reglementate clar pot dura o veșnicie și poate că un deputat îndrăzneț ar putea iniția o dezbatere publică/proiect de lege în acest sens. Dar, la fel, nici faptul că cineva are licență de taxi, emisă de autorități, nu garantează că șoferul e profesionist, că nu e vreun nebun sau că nu poate pune în pericol viața clienților. Condițiile pentru a fi șofer de taxi sunt minime.
Înainte de a protesta vehement împotriva uberiștilor, care în Bistrița nici nu există, șoferii de taxi ar trebui să se uite puțin în oglindă, să-și evalueze mai bine activitatea și să se întrebe de ce oamenii ar alege alte servicii, în detrimentul lor. E cât se poate de clar că serviciile de taxi s-au îmbunătățit considerabil în ultimii ani, că au mașini mult mai bune, că majoritatea se comportă mai bine cu clienții și că tot mai puțini mai merg cu manelele la maxim. Chiar și așa, serviciile firmelor de taxi din Bistrița încă lasă de dorit. O problemă este că mulți taximetriști refuză curse în zonele neasfaltate ale orașului, motivând că nu-și strică mașina pentru 10 lei. De asemenea, în unele zile sau în perioada sărbătorilor, nu găsești taxi-uri. Mai există problema restului pentru clienți, mulți taximetriști neavând bani mărunți, în condițiile în care cursele în oraș costă destul de puțin. Și, nu în ultimul rând, e problema așteptatului prea mult pentru o comandă, veșnicele scuze că e trafic, că nu a înțeles bine colega de la dispecerat, etc.
Dacă privim lucrurile în perspectiva evoluției tehnologice din ultimii ani, taximetria din Bistrița e mult rămasă în urmă și dacă ei cred că și peste 20 de ani lumea va comanda taxi-ul doar telefonic, la dispecerat, se înșeală amarnic. Trăim în era aplicațiilor, oamenii nu mai au timp să sune, să aștepte la telefon 2 minute până îi răspunde dispecerul, apoi să sune din nou, că nu i-a venit taxiul, deși s-a depășit timpul. De ce să mai pierzi atâta timp și energie, când poți să comanzi un taxi direct de pe telefon și să te anunțe exact când ajunge? Firmele de taxi din Bistrița au făcut, în cele din urmă, o aplicație de acest gen, care e însă cam rudimentară, nu îți dă locația exactă unde te afli și uneori are erori. Comparativ cu aplicația Clever Taxi, e slabă și nu e deloc „user friendly”.
Apoi, mai e problema plății electronice, adică faptul că nu poți plăti cu cardul, ca să nu mai vorbim că o aplicație ca lumea ar trebui să îți permită să plătești direct online, după ce s-a încheiat cursa, gen UBER. Poate că taximetriștilor le place senzația de a avea banii fizic, în mână, legați cu elastic și puși în bord sau la oglinda de machiaj, dar viitorul înseamnă altceva. De asemenea, oamenii adoră să dea review-uri, fie că sunt pozitive, fie că sunt negative și, în sistemul actual de taximetrie, e cam imposibil. În cel mai fericit caz poți scrie pe pagina de FB a companiei, pe care oricum nu o accesează nimeni sau poți să te cerți cu dispecerul, care n-are nicio vină. De aia comandă oamenii educați taxi-ul de pe UBER, că e totul transparent, de la tarife până la comportamentul șoferului ales, bazat pe experiențe anterioare.
Teoria șoferilor de taxi din Bistrița, care ne zic că nu e OK să folosim aplicații că-i dezavantajează pe ei sau că șoferii UBER, Clever sau Taxify nu plătesc taxe sau nu au dispecerat nu interesează pe nimeni din simplu motiv că orice client alege, în primul rând, serviciul cel mai bun și cel mai ieftin, restul fiind detalii.
Oricâte proteste ar face și oricât ar încerca statul să intervină, aplicațiile sau sistemele de car-sharing nu vor dispărea. Din contră, vor înflori. Tinerii merg Bistrița-Cluj și invers, folosind grupuri de Facebook de unde găsesc alți tineri cu mașini, în loc de autocare, pentru că e mai ieftin și mai comod. La fel e și cu sistemele blamate de taximetriști, care sunt alese pentru prețuri mai mici, servicii mai bune. Așa că, în loc să facă ședințe și mitinguri împotriva altora, mai bine și-ar depăși condiția să-ți consolideze clienții.