Elemente ale costumelor populare românești sunt sursă de inspirație pentru casele de modă internaționale care copiază diverse modele de ii sau pieptare și le vând la prețuri de mii de euro.
Un „pieptar câmpenesc cu bumbi“, care făcea parte, pe vremuri, din portul popular de sărbătoare, se vine pe site-ul Moda Operandi cu 4392 de euro.
Modelul pieptarului a fost copiat, manufacturat în India și apois scos la vânzare. Nu este prima dată când o casă de modă face acest lucru, iar comunitatea La blouse roumaine a scris un articol despre acest fenomen, atrăgând atenția că, în timp ce alții se îmbogățesc de pe urma acestor piese vestimentare de inspirație tradițională, cojocarii și alți meșteri populari din România trăiesc în modestie sau chiar anonimat.
„Un minunat pieptar de Năsăud a fost copiat de brandul american Figue, manufacturat în India și vândut pe Moda Operandi cu 4392 de euro. Asta în timp ce pe Google, când cauți cojocar din Bistrița, apar imediat rezultate cu ultimul cojocar a zis, ultimul cojocar a făcut. Ca de altfel peste tot în țară“, scrie La blouse romaine.
Mai mult, cei care vând pieptarul pe site-ul de modă, l-au denumit Gypsey Vest (în traducere „vestă țigănească“). Asta pentru că stilul nomad, bohemian, gypsy-chic, un stil ce definește non-conformiștii cu suflet de artist, liberi, anti-sistem, călători înnăscuți, este un trend foarte popular în lume.
„Numai că esența acestui stil, înfloritor în anii 70, s-a transformat de ceva vreme într-un marketing superficial, generat de avalanșa fast-fashion și de vanitatea fiecări selfie și influencer de pe Instagram.
Ce este foarte interesant în acest caz este că una dintre valorile brandului Figue este chiar celebrarea artizanilor și a meșteșugurilor tradiționale.
Hmm…Oare cît de mult poți celebra o cultură când îi ștergi originea de pe un obiect căreia îi aparține, pe care apoi îl copiezi și îl revinzi ca fiind design de inspirație gypsy?“, mai comentează La blouse romaine.
Citește articolul integral aici…