După o serie de amenzi date de polițiștii locali la regimul circulației rutiere , după ce unii șoferi le plătesc și alții le contestă și au câștig de  cauză, vin parlamentarii să facă liniște, deși un răspuns în acest caz se așteaptă și de la Înalta Curte de Casație și Justiție.

Tipic pentru România, avem legi care se bat cap în cap sau au lacune, portițe pe care unii știu să le folosească, iar alții nu. Situația privind polițistul local cu atribuții în circulația pe drumurile publice este interpretată în fel și chip, atât de șoferi, cât și de instanțe, dar dacă e să ne luăm doar după Codul Rutier, care e „biblia“ traficului rutier, polițistul local nici nu există, dar el este, totuși, întâlnit în trafic și face pe legiuitorul.

Astfel că ne aflăm acum în ipostaza în care polițiștii locali, care există de ceva ani de zile și stau și ei la pândă prin trafic, vor avea dreptul de a constata contravențiile rutiere și de a aplica amenzi, potrivit unui proiect de act ce vizează modificarea Codului Rutier.

Abia după modificarea codului rutier șoferii vor fi obligați să respecte indicațiile polițistului local, la fel ca pe cele ale polițistului rutier, vor putea fi opriți în trafic de către polițistul local și vor fi obligați să-i înmâneze documentele cerute, ca mai apoi să fie și amendați de către acesta.

Având în vedere că mare parte din aceste lucruri s-au întâmplat și se întâmplă, să înțelegem că nu e legal ce fac polițiștii locali?

În Legea poliției locale nr. 155/2010, circulația pe drumurile publice este unul dintre principalele domenii unde polițistul local poate avea atribuții, dar,până la această oră, în codul rutier nu au fost introduse aceste prevederi, astfel că nu se prevede că polițiștii locali cu atribuții în domeniul circulației ar putea să constate contravențiile rutiere și să aplice sancțiuni. Dar acest lucru,  însă, se întâmplă, inclusiv la Bistrița.

Așa că unii șoferi sancționați de polițistul local plătesc amenzi, iar alții le contestă și câștigă bazându-se pe textul codului rutier și pe interpretarea diferită a judecătorilor, lucru care a ajuns până la Avocatul Poporului și la Înalta Curte de Casație și Justiție.

Până să se pronunțe înalta instituție a statului, unii au pierdut, alții au câștigat, unii opresc la semnalul polițistului local, alții își văd de drum și la fel  se întâmplă și în cazul amenzilor. Adică unii sunt mai deștepți, rămân cu banii în buzunar, iar alții se conformează.

La Senat, a fost înregistrat recent un proiect de act legislativ care vizează modificarea Codului rutier tocmai în acest sens, dar se va aplica numai după votul din ambele camere ale parlamentului, după aprobarea prin decret de către șeful statului și publicarea în Monitorul Oficial.

„Îndrumarea, supravegherea și controlul respectării normelor de circulație pe drumurile publice se fac de către poliția rutieră din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române precum și de către polițistul local cu atribuții în domeniul circulației pe drumurile publice, care au obligația să ia măsurile legale în cazul în care constată încălcări ale acestora”, scrie în actuala propunere legislativă.

Totuși, atribuțiile polițistului local care vor fi introduse în Codul rutier vor fi doar în strictă legătură cu respectarea regulilor de circulație, iar „constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac direct de către polițistul rutier sau polițistul local cu atribuții în domeniul circulației pe drumurile publice, iar în punctele de trecere a frontierei de stat a României, de către polițiștii de frontieră”, potrivit documentului aflat în proces legislativ.

Așadar, șoferii nu vor mai putea contesta amenzile primite de la poliția locală, odată ce proiectul va intra în vigoare, dar ce se întâmplă până atunci?

Înalta Curte de Casație și Justiție este și ea așteptată să dea un răspuns cu privire la aplicarea legii deoarece practicile diferite ale instanțelor de judecată, care au interpretat în mai multe feluri chestiunea, uneori au dat câștig de cauză șoferilor, alteori nu.

18624842_1402861233106899_897677040_n

2 COMENTARII

  1. E o mare tâmpenie să lași în seama milițianului, fie el local sau rutier, aplicarea sancțiunilor. Ei ar trebui doar să constate contravenția. MILIȚIANUL NU E JUDECĂTOR. E plină poliția de indivizi care nu știu nici măcar să scrie corect și, statul ăsta de doi lei, îi face judecători.

  2. da, poate fi , dar stii cum se solutioneaza asta? Practic chiar si pentru abateri minore la regimul circulatiei poti fi arestat preventiv ramai in arestul politiei pana dimineata cand vei fi prezentat judecatorului. Daca ai citi mai bine procesul verbal scrie.”Proces verbal de constatare a contraventiei”. Faptul ca semnezi nu inseamna ca recunosti ce scrie, ci iti da dreptul de a contesta in instanta PV-ul. Brusc, toata lumea devine profesor de gramatica…esti cumva calificat in a evalua gradul de corectitudine al scrisului si vorbitului limbii romane in institutiile statului. Da sunt de acord ca nivelul este mai mult decat mediocru dar hai sa ne evaluam prima data fiecare pe noi insine.

SPUNE-TI PAREREA