Iulia Bidică este inițiatoarea campaniei Shoe Box, o campanie prin care, din 2014 se adună cadouri pentru familiile nevoiașe din Bistrița-Năsăud. Iulia a preluat conceptul acestui proiect și l-a implementat în județul Bistrița-Năsăud, având alături zeci de tineri voluntari și reușind să facă mulți oameni mai fericiți în prajma sărbătorilor de iarnă.

Când ai început să te implici în campania ShoeBox și ce te-a motivat?

Prima dată când am început să derulăm campania asta, a fost în 2014. Știam despre acest proiect de pe Facebook si cred ca m-a impresionat conceptul ăsta nou cu cutia de pantofi frumos împachetată. Este un proiect inițiat de Valentin Vesa la Cluj-Napoca, care a reușit să se extindă în toată țara și chiar și în alte țări. Poate am profitat un pic de ocazia că făceam parte din Consiliul Județean al Tinerilor și că avem foarte mult ajutor din partea autorităților. Până la urmă este o campanie umanitară pentru care aveam nevoie de tot ajutorul posibil.

Participi efectiv la identificarea cazurilor sociale?

La Năsăud, am fost foarte mult ajutată de Direcția pentru Protecția Copilului de la Primărie. Împreună cu doamnele de acolo am reușit să selectam cazuri care aveau nevoie cu adevărat de ajutor. La fel s-a întâmplat și la celelalte centre din județ, doar că de acestea s-au ocupat colegii mei din CJT care coordonau centrele locale. Pe lângă asta, multă lume ne-a mai contactat, ne-au explicat situația oamenilor respectivi iar noi am verificat cazul și am mers la ei.

Cât de multă muncă este în spatele colectări, sortării și distribuirii unor ajutoare?

Multă lume crede că doar faci două-trei poze, le pui pe Facebook, mulțumești oamenilor pentru donație si atât e tot. Dar implicarea într-un astfel de proiect necesită mult timp și e super obositor. În anii trecuți, stăteam cu voluntarii și până pe la 11-12 noaptea ca să verificăm și să sortăm pachetele. La fel de obositor și de stresantă e și perioada distribuirii, în care trebuie să faci rost de mașini pentru fiecare centru, să te bazezi pe prieteni că o să vină și o să te ajute și să încerci să ajungi la toate cazurile în timp util.

Sunt și oameni care nu înțeleg exact ce trebuie să pună în cutii? Oameni care vor doar să se debaraseze de lucruri inutile , prin astfel de acțiuni?

În primul an a fost groaznic. Cred că a trebuit sa aruncăm mai bine de jumătate din pachete, deoarece efectiv nu le puteam da la copii haine murdare sau rupte. Dar începând de anul trecut, le-am explicat oamenilor exact ce fel de haine și încălțăminte trebuie să aducă și lucrurile s-au îmbunătățit. Anul acesta de exemplu, lumea a preferat să cumpere dulciuri si alimente în schimbul hainelor. Și hainele pe care le-am primit anul acesta au fost noi sau în stare foarte bună.

Caritatea în prag de Crăciun aduce, într-adevăr, bucurie celor pentru care soarta nu a fost prea generoasă. Dar astfel de acțiuni sunt și criticate și cel mai des oamenii se întreabă dacă nu sunt doar niște acțiuni de imagine sau de ce nu au continuitate în restul  perioadei de peste an. Care este perspectiva ta?

Cu timpul am învățat pe propria piele că oricât bine ai face, lumea tot o să critice și tot o să spună că ceva nu e bine. Tot timpul o să fie cineva să își dea cu părerea, să spună că putea să facă mai bine ca tine. Dar aceste lucruri sunt ușor de spus doar din spatele „cortinei”. Din păcate, asta este mentalitatea oamenilor, cu toții facem asta, dar cu timpul aceste lucruri cred că se pot schimba. Pentru cei care știu de activitatea CJT, noi am derulat astfel de proiecte umanitare pe tot parcursul anului, nu doar de Crăciun. Anul acesta, Shoebox se derulează prin fundația Împarte Bucurie, la inițiativa lui Bogdan Ivan. La fel, si activitățile acestei fundații s-au derulat pe tot parcursul anului. Dacă vrei să faci ceva bun, nu cred că trebuie să existe un anumit context. Poți face oricând, doar să vrei si poți face aceste lucruri și fara prea multă publicitate. Noi ne bazăm doar pe promovarea online, deoarece avem nevoie de ajutorul oamenilor. Dar sunt o grămadă de oameni în județ care ajută, care donează și nu au nevoie de publicitate.

Cum te simți când ești în preajma unor oameni pentru care lucruri la îndemnână pentru noi, cum ar fi dulciurile sau  produsele de igienă, sunt aproape inaccesibile?

Cred că asta este cea mai dificilă parte când te implici în astfel de proiecte. Acasă, poate suntem cu toții un pic egoiști pentru că nu avem tot ce vrem, dar înainte de asta cred că ar trebui să ne gândim și la alții. Trebuie să înțelegem că acești copii nu au nicio vină și cred că părinții lor trebuie sa fie întâi conștientizați că trebuie să facă ei ceva pentru copiii lor și să nu aștepte pomană de la nimeni.

Sentimentul de a aduce bucurie cuiva este unul reconfortant.  Nu e și puțin egoist?

Nu știu dacă se poate numi egoism să ajuți pe cineva. Egoism cred că ar fi dacă m-aș implica în astfel de campanii si as merge la copii să le spun că eu le-am adus acele cadouri 🙂 Până acum am încercat să le explic copiilor la care am mers că nu sunt singuri și că lumea din oraș vrea să îi ajute. La centrul din Năsăud am avut noroc că s-au implicat foarte mulți prieteni de-ai mei, m-au ajutat cu hârtiile de împachetat, alții au venit cu mașinile proprii la distribuit. De colectat si sortat nici nu mai spun. Dacă astfel de campanii ar fi egoiste, cred ca lumea nu ar mai dona si nu ar mai ajuta in felul în care o fac acum. Anul acesta am primit pachete chiar și din străinătate, de la persoane necunoscute, dar care doreau să ne ajute.

În ce stadiu se află voluntariatul în județul nostru și ce ți-ai dori să se schimbe?

La nivel de județ, eu zic ca e chiar super ok. Centrul de voluntariat din Năsăud, Asociația Tineri pentru Comunitate, Asociația Impact. Sunt tineri care se implică și acest lucru se vede. În tot județul sunt în derulare foarte multe campanii umanitare, se implică tot mai mulți oameni si acest lucru cred că face diferența într-o comunitate. Normal, tot timpul se poate si mai bine, dar lumea își da silința, copiii, bătrânii. Toți donează sau organizează ceva și acest lucru se vede, comparativ cu anii trecuți.

Detalii despre campanie găsiți aici.

 

SPUNE-TI PAREREA